علائم خرابی گیربکس
پست شده در بدون دسته بندی

همه چیز درباره علائم خرابی گیربکس خودرو

گیربکس خودرو یکی از اجزای کلیدی خودرو است که کارکرد درست آن برای عملکرد صحیح و بهینه خودرو امری لازم و ضروری است. درواقع گیربکس اصلی‌ترین سیستم تعیین قدرت و سرعت ماشین است. این سیستم نیز مانند هر سیستم دیگری به گونه است که بروز اختلال در عملکرد هر یک از اجزا موجب آسیب به‌کل سیستم می‌شود. اهمیت تشخیص علائم خرابی گیربکس مانند علائم خرابی شفت گیربکس آنجا نمایان می‌شود که می‌توانید از بروز مشکلات بالقوه مالی و جانی جلوگیری کنید و پیش از اینکه وضعیت بدتر شود، با کمترین هزینه به آن رسیدگی کنید. در این مقاله در سایت فروشگاه لوازم یدکی خودرو های چینی یدک کارز ، ابتدا به بررسی علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و علائم خرابی گیربکس دستی می‌پردازیم و سپس علائم خرابی اجزای اصلی را بررسی میکنیم تا شما به‌عنوان دارنده خودرو، بتوانید از وجود اختلال در گیربکس آگاهی داشته باشید و در صورت لزوم اقدامات لازم را به‌موقع انجام دهید.

گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

گیربکس در یک‌کلام وظیفهٔ انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این سیستم مکانیکی میان موتور و چرخ‌ها قرارگرفته و به‌واسطه دنده‌ها، میزان گشتاور و سرعت موتور را به میزان مناسبی برای عملکرد خودرو تنظیم می‌کند. گیربکس درواقع وظیفهٔ تغییر دنده و انتقال نیرو را به چرخ‌ها با توجه به شرایط رانندگی و سرعت خودرو بر عهده دارد. وجود گیربکس این امکان را به راننده می‌دهد که در سرعت‌های کم، توان بیشتری برای شتاب‌ده‌ی استفاده کند و درعین‌حال در سرعت‌بالا، موتور را در حالت اقتصادی و کم‌مصرف نگه دارد.وجود گیربکس بسیار حیاتی است و کارکرد آن فرای فقط خودروهای سواری سبک است. کاربرد گیربکس برای هر نوع خودرو و ماشینی لازم است و به راننده امکان می‌دهد میزان توان و سرعت خودرو را بر اساس نیازهای متفاوت تنظیم کند و کارایی خودرو را بهبود بخشد و درعین‌حال در مصرف سوخت صرفه‌جویی نماید. گیربکس کنترل راننده بر قدرت را افزایش می‌دهد و به او این امکان را می‌دهد که با تغییر دنده‌ها در زمان مناسب، به بیشترین بهره‌وری از موتور خودرو دست یابد و بهترین عملکرد را در شرایط مختلف رانندگی حاصل کند. به‌عنوان مثال، در شرایط شهری و ترافیک سنگین، استفاده از دنده‌های پایین‌تر میزان مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و درعین‌حال قدرت شتاب‌ده‌ی خودرو را افزایش می‌دهد. در مقابل، در سرعت‌های بالا، استفاده از دنده‌های بالاتر باعث کاهش دور موتور و صرفه‌جویی در سوخت می‌شود.

علائم خرابی گیربکس

انواع گیر بکس کدام اند؟

گیربکس‌ها معمولاً به دو نوع تقسیم می‌شوند: دستی و اتوماتیک. گیربکس دستی نیازمند دخالت راننده برای تغییر دنده است، درحالی‌که گیربکس اتوماتیک بدون نیاز به دخالت دستی تغییر دنده را انجام می‌دهد.جهت آشنایی بیشتر با برخی خودرو های چینی و مقایسه وضغیت گیربکس های دستی و اتوماتیک پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین خودرو های چینی را مطالعه کنید.

گیربکس اتوماتیک:

گیربکس اتوماتیک، به عنوان گیربکس خودکار نیز شناخته می‌شود، و بدون نیاز به دخالت دستی راننده، تغییر دنده‌ها را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. در این نوع گیربکس از یک سیستم پیچیده الکترونیکی و کنترل هیدرولیکی برای تشخیص شرایط رانندگی و انتقال مناسب قدرت به چرخ‌ها استفاده می‌شود. این نوع گیربکس به‌راحتی بین دنده‌ها جابجا می‌شود و به‌طور خودکار بهترین دنده را بر اساس سرعت و دور موتور انتخاب می‌کند. گیربکس اتوماتیک به راننده امکان می‌دهد بدون نیاز به دخالت دادن کلاچ، رانندگی کند و خستگی رانندگی را کم می‌کند. از جمله خودرو های چینی دارای گیربکس اتوماتیک میتوان به خودرو های چانگان اشاره کرد.

گیربکس دستی :

گیربکس دستی همچنین به‌عنوان گیربکس مانول یا دنده دستی شناخته می‌شود، وابسته به دخالت فیزیکی راننده برای تغییر دنده است. این نوع گیربکس شامل یک سری دنده‌ها و مکانیزم‌های کنترلی است که توسط راننده کنترل می‌شود. با استفاده از دسته یا پدال کلاچ، راننده می‌تواند دنده‌ها را تغییر داده و نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل کند. در گیربکس دستی، دنده‌ها به‌صورت متوالی بسته به شرایط طراحی‌شده‌اند و هر دنده متناظر با نسبت دور موتور و چرخ‌ها ویژگی‌های خاصی دارد. راننده با تشخیص خود با تغییر دنده‌ها، می‌تواند نسبت دور موتور را تغییر دهد و بر اساس نیاز، به دور موتور بیشتر یا کمتر دست یابد.برای تغییر دنده در گیربکس دستی، راننده باید پدال کلاچ را فشار داده و دنده موردنظر را با استفاده از دسته گیربکس انتخاب کند. سپس با رها کردن پدال کلاچ، دنده جدید در جای خود قفل می‌شود و نیرو موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این عملیات می‌تواند در زمان توقف خودرو و یا در زمانی که نیاز به تغییر سرعت دارید، انجام شود. غالب خودرو های ام وی ام در زمره خودرو های با گیربکس دستی قرار میگیرند.

علائم خرابی گیربکس اتومات

نشانه‌های خرابی گیربکس اتومات

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک طیف گسترده‌ای از علامت‌های مختلف را شامل می‌شود که هرکدام نشان‌دهنده مشکلات مختلفی مانند خرابی توربین گیربکس اتومات یا خرابی ساعت گیربکس هستند. گیربکس اتوماتیک باوجود راحت کردن زندگی افراد به شکل قابل‌توجهی هزینه‌های بیشتری نسبت به گیربکس دستی برای نگهداری دارد. در ادامه، به برخی از نشانه‌های رایج خرابی گیربکس اتوماتیک اشاره می‌کنیم:

 چراغ هشدار

برخی خودروهای لوکس مجهز به سیستم هشدار خرابی گیربکس هستند که با روشن شدن چراغ هشدار مربوط به خرابی گیربکس، راننده را از وجود مشکل در سیستم مطلع می‌کند. این چراغ ممکن است به صورت ثابت روشن باشد یا بر اساس نوع مشکل چشمک‌زن باشد. لازم به ذکر است که در مدل‌های قدیمی نیز چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

تغییر ناخواسته دنده و لیز خوردن دنده

اگر خودرو به‌طور ناگهانی و بدون دستور راننده دنده‌ها را تغییر دهد، ممکن است نشانه خرابی در سیستم گیربکس باشد. برای مثال اگر درحالی‌که حرکت با سرعت ثابت هستید و ناگهان دنده سبک‌تر و یا سنگین‌تر می‌شود و مطمئن هستید که ناشی از یک اتفاق تصادفی نیست احتمالاً این اتفاق به دلیل برخی خطاهای الکترونیکی رخ‌داده و باید سلکتور، ساعت گیربکس و شیر برقی چک شود. همچنین اگر حس می‌کنید که گیربکس خودرو توانایی نگه‌داری خودرو در یک‌دنده را ندارد و به‌طور ناگهانی خلاص می‌شود احتمالاً وجود یک نقص در ساعت گیربکس و یا شیر برقی دلیل این عملکرد است و باید حتماً بررسی شود.

شتاب نامناسب یا قدرت کم

اگر خودرو در هنگام شتاب‌ده‌ی به‌طور ناگهانی قدرت کمتری نسبت به حالت عادی داشته باشد یا عملکرد شتاب‌ده‌ی نامناسبی داشته باشد، ممکن است نشانه خرابی در گیربکس اتوماتیک باشد. این مشکل ممکن است ناشی از نقص در تراشه‌ها، سنسورها یا سیستم هیدرولیکی گیربکس باشد.

همچنین اگر اهرم خودرو را در حالت درایو یا D قرار می‌دهید و همچنان ماشین درست گاز نمی‌خورد و هدر رفت احساس می‌کنید و خودرو حرکت نمی‌کند احتمالاً مشکل به دلیل خرابی سلکتور گیربکس است و باید تعویض یا مجدداً تنظیم شود.

 

وجود صداهای غیرعادی مانند صدای زوزه در گیربکس

وجود صداهای غیرعادی نیز می‌تواند نشانه‌ای از خرابی در گیربکس اتوماتیک باشد. این صداها ممکن است شامل صدای زنگ زدن، صدای زوزه و صداهای دیگر باشد. این صداها معمولاً ناشی از وجود مشکلاتی مانند فرسایش قطعات، ضعف روغن گیربکس، نقص در جعبه‌دنده، لوله‌های خراب یا سایر مشکلات مرتبط با سیستم گیربکس هستند و لازم است هرچه سریع‌تر بررسی شوند اما به‌صورت تخصصی‌تر این نکته را بدانید که اگر در وضعیت خلاص یا N ماشین صدایی شبیه به صدای زوزه همراه با لرزش و کوبش داشت باید حتماً توربین و کلاچ جعبه‌دنده چک شود. صدای گیر بکس در حالت خلاص طبیعی نیست و باید حتماً ارزیابی شود.

احساس لرزش و تقه زدن

اگر بعد از تعویض دنده در حالی که ماشین در حالت حرکت یا D است با لرزش و تقه زدن از سوی خودرو مواجه می‌شود مخصوصاً در هنگام سبک کردن دنده حتماً ابتدا روغن گیربکس خود را چک کنید و به تعمیرگاه مراجعه کنید تا ساعت گیربکس و خرابی توربین گیربکس شما بررسی شود. مهم است بدانید که این نشانه‌ها تنها برخی از نشانگرهای خرابی گیربکس اتوماتیک هستند و برای تشخیص دقیق و رفع مشکل، توصیه می‌شود به یک تعمیرگاه متخصص مراجعه کنید. تعمیر گر متخصص قادر خواهد بود با بررسی دقیق و تست‌های لازم، مشکل را تشخیص داده و راه‌حل مناسب را ارائه دهد. نیاز به تعمیرات گیربکس اتوماتیک ممکن است متناسب با جنس خودرو، سن و مدل، کیلومتر شمار و نوع مشکل متفاوت باشد، بنابراین حتماً از توصیه‌های تعمیرکار مطمئن خود پیروی کنید. همچنین درصورت بروز مشکل فنی و نیاز به تهیه لوازم یدکی مختلف سعی کنید در ابتدا مقاله ” لوازم یدکی خودرو را چطور بخریم ؟ ” را مطالعه کنید.

علائم خرابی گیربکس دستی

علائم خرابی گیربکس دستی

علائم خرابی گیر بکس دستی پیچیده‌تر و گسترده‌تر هستند و به دلیل تجربه بالاتر مکانیک‌ها اطلاعات بیشتری از آن‌ها در دسترس است. در ادامه سعی می‌کنیم به علائم خرابی گیربکس دستی و اجزای اصلیان مانند علائم خرابی شفت گیربکس یا علائم خرابی هوزینگ گیربکس بپردازیم.

شنیدن صداهای غیر عادی از گیربکس

یکی از اولین علائم خرابی گیربکس دستی، وجود صداهای غیرعادی است. صداهای خرابی گیربکس می‌توانند شامل صدای شبیه زنگ زدن، صدای خرخر گیربکس، صدای تق تق گیربکس و صداهای مکانیکی دیگر باشند. به‌طور معمول، صداهای غیرعادی ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلات مکانیکی داخل گیربکس باشند.

صدای خرخر یکی از صداهای گنگ گیربکس است که تشخیص علت آن بدون ارزیابی حتی برای حرفه‌ای‌ترین مکانیک‌ها نیز کاری سخت و دشوار است. خرابی اجزای داخل گیربکس و صفحه کلاچ اما اولین موارد موردبررسی هستند. یکی دیگر از صداهای قابل‌بررسی صدای گیربکس در حالت خلاص است که احتمالاً به پایین بودن سطح روغن دنده یا روغن واسکازین مربوط می‌شود

 تغییرات در عملکرد گیربکس و عملکرد نامنظم

علائم دیگری که به خرابی گیربکس اشاره می‌کنند، تغییرات در عملکرد خودرو هستند. این تغییرات می‌توانند شامل دشواری در تغییر دنده، لغزش دنده، تأخیر در واکنش گیربکس و کمبود قدرت باشند. اگر این تغییرات را تشخیص دهید، می‌توانید مشکل را به‌موقع تعمیر کنید و از خرابی بیشتر جلوگیری کنید. همچنین اگر خودرو شما در هنگام تغییر دنده یا شتاب گرفتن، عملکرد نامنظمی مانند لرزش غیرعادی، تکان خوردن خودرو، یا واکنش غیرمنتظره گیربکس داشته باشد، می‌تواند به مشکلات داخلی گیربکس اشاره کند.

 تراکم مایع گیربکس

یکی دیگر از علائم خرابی گیربکس، تغییر در تراکم مایع گیربکس است. اگر گیربکس خودرو دچار خرابی شود، ممکن است مایع گیربکس آن نیز تغییر کند. این تغییرات می‌توانند شامل رنگ، بو و کیفیت مایع گیربکس باشند. در صورت تغییرات چشمگیر در تراکم مایع گیربکس، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

 نشانگرهای الکترونیکی

بسیاری از خودروهای امروزی، دارای سیستم‌های الکترونیکی برای کنترل گیربکس هستند. در صورت خرابی این سیستم‌ها، نشانگرهای الکترونیکی روی پنل خودرو ممکن است اعلام خطا کنند. روشن شدن نشانگرهایی مانند چراغ چک یا نشانگرهای دیگر، ممکن است به خرابی گیربکس اشاره کند.

علائم خرابی گیربکس

 نشت روغن گیربکس

یکی از علائم خرابی گیربکس، وجود نشت روغن است. اگر در زیر خودرو روغن مشاهده کردید یا بوی روغن سوخته احساس کردید، احتمالاً گیربکس دچار نشت روغن شده است. نشت روغن می‌تواند به علت ضعف سطوح آسیب دیده رخ دهد. در صورت تشخیص نشت روغن، باید بلافاصله تعمیر گیربکس انجام دهید تا از آسیب بیشتر به سیستم جلوگیری کنید.

 گیر کردن دنده

اگر خودرو شما دچار مشکل در جابجایی دنده یا گیرکردن دنده می‌شود، این یک علامت خرابی گیربکس است. ممکن است دنده به‌صورت دشواری جابجا شود، کند یا کاملاً گیر کند. این مشکل می‌تواند به دلیل مسائل مکانیکی، کلاچ یا سیستم کنترل گیربکس باشد و نیاز به تعمیر فوری داشته باشد. برای خرید دیسک و صفحه کلاچ انواع ماشین های چینی مانند دیسک و صفحه کلاچ ام وی ام 110 میتوانید به سایت یدک کارز مراجعه کنید.

 ترمزهای ضعیف

اگر در هنگام تغییر دنده، ترمزهای شما ضعیف می‌شوند، مشکل ممکن است در گیربکس باشد. خرابی در سیستم کنترل گیربکس می‌تواند ترمزهای شمارا تحت تأثیر قرار داده و کارایی آن‌ها را کاهش دهد. در این صورت، نیاز به بررسی و تعمیر سیستم کنترل گیربکس و ترمزها دارید. در صورت تمایل به بحق ایمنی خودرو میتوانید مقاله ایمنی خودرو ها را مطالعه کنید.

در ادامه به بررسی علائم خرابی اجزای اصلی سیستم گیربکس می‌پردازیم.

علائم خرابی شفت گیربکس

شفت گیربکس یک قطعه استوانه‌ای شکل دارای ناهمواری‌های منظم است که گشتاور تولیدی موتور را به چرخ‌ها می‌رساند. علائم خرابی شفت گیربکس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ارتعاشات شدید از زیر خودرو: این لرزش‌ها که از قسمت تحتانی خودرو احساس می‌شوند علاوه بر ایجاد احساس ناخوشایند برای سرنشینان در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به سایر اجزای گیربکس وارد می‌کند

ایجاد صداهای غیرعادی: این صداها که از قسمت پایین خودرو شنیده می‌شود به‌صورت صدای تق تق گیربکس یا صدای جیر جیر است.

اختلال در چرخیدن چرخ‌ها: خراب شدن شفت گیربکس می‌تواند از چرخش صحیح چرخ‌ها جلوگیری کند و کنترل شمارا به شکل قابل‌توجهی محدود می‌کند.

لرزیدن خودرو هنگام شتاب گرفتن: لرزش غیرعادی در سرعت پایین و یا حالت توقف نیز یکی از علائم خرابی شفت خودرو است.

علائم خرابی کشویی گیربکس

کشویی گیربکس یکی دیگر از اجزای اصلی گیربکس است که در صورت بروز مشکل خود را در جا نرفتن دنده‌ها و اصطلاحاً بیرون پریدن دنده نشان می‌دهد. صداهای غیر عادی و روشن شدن چراع چک از دیگر علائم خرابی کشویی گیربکس به شمار می‌آیند.

علائم خرابی گیربکس

علائم خرابی هوزینگ گیربکس

هوزینگ یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت است که از چرخ‌دنده‌های متعدد ساخته‌شده است. کار هوزینگ تنظیم و متعادل نگه داشتن دور چرخ‌ها مثلاً در هنگام دور زدن است. علائم خرابی هوزینگ عبارت‌اند از: روشن شدن چراغ چک، شنیدن صدای زوزه از گیربکس، نشتی روغن گیربکس و شنیدن بوی سوختگی از گیربکس، کارنکردن کلاچ و کم شدن قدرت موتور

علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

بلبرینگ شفت وظیفه جلوگیری از ایجاد اصطکاک میان قطعات درونی را بر عهده دارد و در صورت خرابی احتمالاً با نشتی روغن، احساس بوی سوختگی، مختل شدن عملکرد کلاچ و لرزش خودرو مواجه می‌شویم. بلبرینگ یکی از مواردی است که در صورت خرابی باید سریعاً به آن رسیدگی کرد چرا که از خطرات خرابی بلبرینگ گیربکس این است که می‌تواند منجر به هزینه‌های هنگفت مالی و حتی جانی شود.

علائم خرابی دنده برنجی گیربکس

با توجه به نقش دنده برنجی در تعویض دنده و هماهنگی دور دنده‌ها طبیعی است که اولین علامت خرابی دنده برنجی، ایجاد سروصدا به هنگام تعویض دنده و بد جا رفتن دنده‌ها باشد.

علائم خرابی قیفی گیربکس

قیفی خودرو همان‌طور که از اسم آن پیداست ظاهری شبیه به قیف دارد و به‌عنوان یک محور حرکتی برای بلبرینگ کلاچ عمل می‌کند. کاسه نمد نام دیگر این قطعه است که احتمالاً به گوشتان آشنا باشد. این قطعه نیز مستقیماً به نشتی روغن گیربکس ربط دارد و برای جلوگیری از این نشتی طراحی‌شده است.

خرید لوازم یدکی گیربکس خودروهای چینی از یدک کارز

در این مقاله، به بررسی علائم خرابی گیربکس خودرو پرداختیم و از میان علائم به صداهای غیرعادی، تغییرات در عملکرد، تراکم مایع گیربکس، نشانگرهای الکترونیکی، عملکرد نامنظم، عملکرد برعکس، نشت روغن، گیر کردن دنده و ترمزهای ضعیف پرداختیم. همچنین سعی کردیم به‌صورت جز به‌جز علائم اختلال در اجزای اصلی گیربکس را بررسی کنیم. در صورت تشخیص هر یک از این علائم فوق، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکلات گیربکس را تشخیص داده و تعمیر کند. به‌این‌ترتیب، می‌توانید از آسیب بیشتر به گیربکس خودرو جلوگیری کنید و عمر مفید آن را بهبود بخشید. در صورت بروز هرگونه مشکل و نیاز به خرید قطعات اصلی گیربکس می‌توانید با مشورت کارشناسان یدک کارز اقدام به خرید از سایت یدک کارز بکنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×