معایب ام وی ام 110 سه سیلندر
ام وی ام 110 یا چری QQ یک هاچبک کوچک شهری از شرکت چری است که نخستین نسل آن از سال 2003 روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو نمونه چینی هاچبک محبوب کرهای یعنی دوو ماتیز است که این خودرو نیز در کشورمان حضور پررنگی داشت. ام وی ام 110 از سال 1384 توسط مدیران خودرو به ایران وارد شد و تا سال 1395 روی خط تولید قرار داشت. این خودرو با ارزانترین خودروهای بازار نظیر پراید به رقابت پرداخت، اما معایب ام وی ام 110 مانع از آن شدند که این هاچبک کوچک چینی بتواند در رقابت با حریفان ایرانی موفق ظاهر شود.
MVM 110 توسط مدیران خودرو با تیپبندی رنگارنگی به بازار عرضه شد. مدلهای مختلف این خودرو از پیشرانههای سه سیلندر یا چهار سیلندر بهره میبردند و حتی میتوانستید این هاچبک چینی را با گیربکس اتوماتیک نیز سفارش دهید. با این وجود گستردگی معایب ام وی ام 110 باعث شد تا این خودرو آن طور که انتظار میرفت در بازار داخلی موفق ظاهر نشود. این خودرو در ابتدا به واسطه شهرت خوب دوو ماتیز در کشورمان به دوو ماتیز چینی ملقب شد و مشتریان زیادی را از گروه جوانان و بانوان به سوی خود جلب کرد، با این وجود در گذر زمان و درک تفاوت کیفی میان ام وی ام 110 و دوو ماتیز، مشتریان از این خودرو رویگردان شدند.
ارائه شرایط منعطف فروش نقطه قوت اصلی MVM 110 در مقابل سایر رقبای داخلی بود که به این خودرو کمک کرد تا در ابتدای ورود به بازار فروش موفقی داشته باشد. بدون شک اگر این شرایط فروش متنوع نبود، ام وی ام 110 نمیتوانست حضور خوبی در ایران داشته باشد و زمینه برای توسعه سبد محصولات مدیران خودرو فراهم نمیگردید. شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو با گذشت 15 سال از ورود این شرکت به حوزه خودروسازی ایران همچنان پابرجاست و به مصرفکنندگان ایرانی امکان داده تا از خودروهای روز کشور چین بهرهمند شوند.
در این مقاله از سایت yadakcars قصد داریم مهمترین معایب ام وی ام 110 مورد نقد و بررسی قرار دهیم. این خودرو حضور پررنگی در ایران داشته و به همین دلیل نسخههای کارکرده ام وی ام 110 در بازار به وفور یافت میشوند. همین مورد موجب شده تا هاچبک کوچک چینی به گزینه خرید بسیاری از ایرانیان تبدیل شود؛ بنابراین ضروری است که معایب ام وی ام 110 را به دقت مورد بررسی قرار دهیم و با آنها آشنا شویم. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
ایمنی پایین
MVM 110 یک خودرو اقتصادی و ارزانقیمت بوده و علاوه برآن سازنده آن نیز یک شرکت چینی است. این مورد را نیز در نظر بگیرید که این محصول در سالهای ابتدایی فعالیت شرکت چری توسعه یافته و از استانداردهای بالایی بهرهمند نیست. تمام این موارد در کنار هم تشکیل معضلی به نام ایمنی پایین را میدهند که یکی از معایب ام وی ام 110 است.
البته این خودرو نسبت به رقیب وطنی خود یعنی پراید ایمنتر است و در تصادفات بهتر ظاهر میشود، با این وجود همچنان سطح ایمنی پایین ام وی ام 110 برای مالک نگران کننده خواهد بود. پیشنهاد میشود در صورت خرید این خودرو به هیچ عنوان از ام وی ام 110 برای ترددهای بین شهری استفاده نکنید و تنها از این خودرو برای مسیرهای درون شهری بهره بگیرید.
کیفیت ساخت
همانطور که در پاراگراف قبل گفته شد، MVM 110 هنگامی ساخته شد که شرکت چری در ابتدای راه خود قرار داشت و بیشتر به کپی کاری اقدام میکرد. از سوی دیگر به دلیل ارائه قیمتی رقابتی شرکت چری مجبور بود تا حد ممکن از هزینه ساخت خودرو بکاهد و خودرویی ارزان قیمت را روانه بازار کند. نتیجه کار عرضه محصولی به شدت اقتصادی با قطعات ارزانقیمت بود که در کوتاه مدت دچار مشکلات فنی و کیفی متعددی میشد؛ بنابراین میتوان گفت که کیفیت پایین ساخت نیز یکی دیگر از معایب ام وی ام 110 به شمار میرود.
قطعات خودرو زودتر از موعد نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد و علاوه برآن ادوات پلاستیکی داشبورد در کوتاه مدت به سر و صدا خواهند افتاد. حال ام وی ام 110 گزینهای برای خرید در بازار خودروهای دست دوم محسوب میشود و بهتر است تا در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید، مدت زمان بیشتری را به جستجو در بازار و یافتن نمونههای سالم آن اختصاص دهید.
قطعات یدکی گرانتر از رقبا
اصلیترین رقبای ام وی ام 110 در بازار ایران محصولات خانواده پراید هستند. تمامی این خودروها محصولاتی ارزانقیمت به شمار میروند که در گذشتهای نه چندان دور گزینه خرید اصلی اقشار کم درآمد، جوانان و بانوان بودند. البته این خودروها اکنون به نرخهای چندبرابری دست یافتهاند و دیگر خودروهای مقرون به صرفهای نیستند، بلکه گزینههای اجباری و نامطلوب خرید برای قشر متوسط محسوب میشوند.
نخستین موردی که هنگام تولید خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت باید رعایت شود، قیمت پایین قطعات یدکی و در دسترس بودن خدمات فنی است. متاسفانه این مساله در خصوص این هاچبک چینی وجود ندارد و گرانی قطعات یدکی یکی از عمده معایب ام وی ام 110 در مقایسه با خودروهای همردهای همچون پراید است. در شرایط فعلی بازار و با افزایش همه روزه قیمت قطعات خودرو و سرویسهای جانبی، مقرون به صرفه بودن قیمت خدمات و قطعات برای خریداران اهمیت بالایی دارد. از این رو ام وی ام 110 نمیتواند محصولی باشد که با جیب اغلب مالکان این خودرو سازگاری داشته باشد.
قیمت بالاتر نسبت به خودروهای همرده
یکی از مهمترین معایب ام وی ام 110 که در خصوص اکثر محصولات مدیران خودرو نیز به چشم میخورد، قیمت بالاتر آنها نسبت به خودروهای همرده است. متاسفانه قیمت MVM 110 در مقایسه با محصولات خانواده پراید بالاتر بود و به همین علت مدیران خودرو با استفاده از شرایط فروش اعتباری با اقساط بلندمدت اقدام به فروش این خودرو میکرد. ام وی ام 110 همواره نسبت به پراید از فروش کمتری برخوردار بود و در مقایسه با محصول سایپا چندان قوی ظاهر نشد.
حال نیز که مدتی است تولید ام وی ام 110 متوقف شده، قیمت این خودرو در نمونههای کارکرده همچنان بالا به نظر میرسد. البته نسخه سه سیلندر ام وی ام 110 به مراتب از باقی نمونههای این هاچبک جمع و جور ارزانتر بوده و گزینه بهتری برای خرید محسوب میشود.
کلام آخر
در آخر میتوان گفت که MVM 110 سه سیلندر یک هاچبک اقتصادی و کوچک است که با وجود مصرف سوخت بهینه و ابعاد بسیار جمع و جور خود میتواند یکی از خودروهای محبوب کسانی باشد که برای رفت و آمدهای روزمره خود به دنبال خودرویی با چنین مشخصاتی هستند. مطمئنا در صورتی که مدیران خودرو میتوانست این خودرو را با قیمت مناسبتری به بازار عرضه کند یا این که امکانات بیشتری برای آن در نظر بگیرد، ممکن بود بازار خرید و فروش این خودرو کمی گرمتر باشد.
تولید این خودرو در سال 1397 به اتمام رسید و در حال حاضر در رنج قیمتی نمونههای دست دوم ام وی ام 110، منطقیترین انتخاب پراید 111 خواهد بود. دسترسی راحت به خدمات و قطعات، بازار خرید و فروش پررونق، فضای جادارتر و همچنین پیشرانه توانمندتر همگی جزو برتریهای پراید 111 هاچبک در مقایسه با ام وی ام 110 سه سیلندر محسوب میشود. در آخر اگر نظری درباره موارد مطرح شده در این مقاله دارید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان yadakcars به اشتراک بگذارید.
نظر بدهید