با مزایا و معایب نیسان رونیز آشنا شوید
پست شده در آموزشی

مشخصات فنی نیسان رونیز | با مزایا و معایب نیسان رونیز آشنا شوید

با مشخصات فنی نیسان رونیز آشنا شوید

نیسان رونیز یک شاسی بلند آفرودی است که در فاصله سال‌های 1382 تا 1389 در نتیجه همکاری موفق نیسان و پارس خودرو به بازار ایران عرضه شد. این خودرو در کنار نیسان ماکسیما، نیسان مورانو و نیسان قشقایی سبد محصولات خودروهای نیسان را در ایران تشکیل می‌داد و موفق شد تا خود را به عنوان جانشین موفق نیسان پاترول در بین مشتریان ایرانی اثبات کند. این ماشین در بین کشورهای دیگر نام های متفاوتی دارد مثلا  آمریکایی‌ها آن را به نام نیسان اکسترا و چینی‌ها با نام نیسان پالادین می‌شناسند .

امروز به مشخصات فنی نیسان رونیز خواهیم پرداخت. با یدک کار همراه باشید.


تولید نیسان رونیز در پارس خودرو از سال 1382 آغاز شد و تا سال 1389 ادامه یافت. در این سال‌ها نیسان رونیز به رقابت با خودروهایی همچون سوزوکی گرند ویتارا و هیوندای توسان وارداتی پرداخت و در مقایسه با خودورهای ذکر شده نیسان رونیز توانایی‌های حرکتی بهتری دارد اما از نظر امکانات رفاهی و ایمنی ضعیف بود مالک با استفاده از قطعات افترمارکت و براساس بودجه خود، تجهیزات مورد نیاز خود را به نیسان رونیز اضافه کند. با این وجود کمبودهای ایمنی نیسان رونیز به راحتی قابل برطرف سازی نیستند. و به آرامی از دید مشتریان بازار خودرو خارج شد.

با افزایش تب آفرودسواری در کشورمان و تشکیل تیم‌های آفرودی در گوشه و کنار ایران، مجددا تمایل به خرید نیسان رونیز به عنوان خودرویی با توانایی آفرودی بالا روندی صعودی پیدا کرد و این خودرو وارد دوره جدیدی از حیات خود شد. در این دوره نیسان رونیز از خودرویی به حاشیه رانده شده تبدیل به محصولی شد که محبوب مشتریان بود.

در حقیقت این خودرو نسخه اس یو وی از همان نیسان پیکاپ است. رونیز با ظاهری که ما دیدیم بین سال‌های 1999 تا 2004 روی خط تولید جهانی قرار داشت و البته ظاهر آن در برخی بازارها متفاوت است. نسخه عرضه شده در ایران ظاهری دقیق مشابه نسخه آسیایی اکسترا دارد که در بازار چین با نام نیسان پالادین عرضه شده بود.

این روزها نیسان رونیز با وجود عمر بالا، دارای تقاضای زیادی از سمت مشتریان است و افراد زیادی تمایل به دانستن مشخصات فنی نیسان رونیز و در نتیحه خرید آن دارند. نیسان رونیز خودرویی متعلق به دو دهه پیش است و در مقایسه با خودروهای روز بازار نسبتا ساده تلقی می‌شود، از این رو مالک می‌تواند هر تغییری را با هر سطحی از بودجه برای نیسان رونیز اعمال کند. این مساله به افزایش محبوبیت نیسان رونیز در سال‌های اخیر کمک شایانی کرده است.

مزایا و معایب نیسان رونیز

مزایا : آفرود خوب، ظاهر جذاب، استهلاک پایین، فضای داخلی جادار

معایب : سواری خشک، قدیمی شدن خودروها، قدرت موتور پایین، مصرف سوخت بالا


فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو نیسان رونیز ؛ کلیک کنید


در ادامه مطلب نگاهی به مشخصات فنی نیسان رونیز خواهیم داشت.

داخل نیسان رونیز

با وارد شدن به کابین نیسان رونیز متوجه خواهید شد که این کابین تقریبا هیچ فرقی با نیسان پیکاپ ندارد. داشبورد طرحی کاملا قدیمی دارد و کاملا نشان می‌دهد که از طرح‌های دهه 90 میلادی است. آمپرها و غربیلک فرمان چهار شاخه نیز قدیمی، ساده و فاقد هرگونه جذابیت هستند. در بخش فضای داخلی اما رونیز نمره خوبی می‌گیرد به خصوص که بازار ایران پیش از این خودرو اتومبیلی ناراحت به نام پاترول را تجربه کرده بود. در بخش عقبی نه تنها فضای پای خوبی وجود دارد بلکه به دلیل بالا بودن سقف فضای سر نیز بسیار مناسب است. صندلی‌های ردیف عقب در رونیز مانند سینما کمی بالاتر از صندلی‌های ردیف جلو هستند و همین باعث شده است تا سرنشینان عقب دید خوبی هم به اطراف داشته باشند که این برای آفرود رفتن و طبیعت گردی یک نکته مثبت است. صندوق عقب نیز بزرگ و کاربردی است و به دلیل حالت جعبه‌ای خودرو فضای آن مکعبی بوده و می‌توان استفاده خوبی از آن کرد. به طور کلی رونیز در بخش طراحی داخلی نمره پایین ولی در بخش فضای داخلی نمره بالایی را دریافت می‌کند و تنها چیزی که کم دارد یک ردیف سوم صندلی است.

این خودرو هم‌اکنون علاوه بر سوزوکی گرند ویتارا و هیوندای توسان هم‌دوره خود، با خودروهایی همچون لندمارک X7 و جیلی امگرند X7 رقابت می‌کند. با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو، مشتریان اکنون فرصت بیشتری را به تامل و تفکر پیش از خرید سپری می‌کنند و سعی دارند تا آشنایی کاملی با خودروها داشته باشند. با ما همراه باشید تا مشخصات فنی نیسان رونیز را در یدک کار مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی نیسان رونیز

طراحی نیسان رونیز

طراحی خارجی بدون شک اولین نقطه‌ای است که بیننده را به سمت رونیز جلب می‌کند. در زمانی که ما فقط اس یو وی‌های جعبه‌ای مانند پاترول و لندروور را دیده بودیم، رونیز با طراحی مدرن خود، یک اس یو وی فوق زیبا و جدید برای بازار بود. ظاهر این خودرو البته آنقدر طراحی معقول و متناسبی دارد که حتی امروز نیز مورد پسند بسیاری از خریداران است. در طراحی خارجی بدون شک جالب‌ترین نکته سقف برآمده قسمت عقب است که البته در فضای داخلی نیز تاثیر مثبت خود را گذاشته است. همچنین دستگیره در عقب به جای مکان متداول روی کناره‌ی در قرار گرفته است و جذابیتی زیادی برای بیننده ایجاد می‌کند. نمای جلوی خودرو پر قدرت و مانند اس یو وی های آن زمان نیسان است. در نمای عقبی نیز گرچه رونیز طرح ساده‌ای دارد ولی ایراد چندانی هم نمی‌توان با توجه به قدیمی بودن خودرو وارد دانست. یکی از جذابیت‌های ظاهری رونیز گلگیرهای پف کرده این خودرو هستند که هم در عضلانی دیده شدن اتومبیل تاثیر زیادی دارند و هم باعث عریض تر دیده شدن خودرو شده اند.

مشخصات نیسان رونیز

زیر کاپوت نیز نیسان رونیز هیچ فرقی با پیکاپ ندارد. موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر این خودرو از نوع تنفس طبیعی انژکتوری می‌تواند 150 اسب بخار قدرت و 208 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط توسط گیربکس 5 دنده دستی به هر دو محور خودرو انتقال می یابد. نیسان رونیز از آنجایی که یک اس یو وی واقعی و نه یک کراس اوور است به امکانات لازم برای آفرود مانند دنده کمی و پلوس خلاص کن نیز مجهز است. موتور نیسان رونیز که با کد KA24DE شناخته می‌شود از موتورهای قابل اطمینان و با کیفیت نیسان است و اگر به خوبی از آن نگهداری کنید می‌تواند با اطمینان سال‌ها برایتان کار کند. این دوام و کیفیت ساخت اصلی‌ترین برگ برنده رونیز در برابر خودروهای بی کیفیت جدید بازار است.

  • نام خودرو : نیسان رونیز
  • کشور سازنده : ژاپن
  • سال (طراحی) : 2005

مشخصات فنی

  1. موتور : 4 سیلندر 16 سوپاپه
  2. حجم موتور :  2400 سی سی
  3. تنفس موتور : تنفس طبیعی
  4. انتقال نیرو : دو دیفرانسیل
  5. حداکثر قدرت :  160 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
  6. حداکثر گشتاور : 208 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
  7. جعبه دنده : 5 دنده دستی
  8. شتاب : 0 تا 100 15.2 ثانیه
  9. حداکثر سرعت : 161 کیلومتر در ساعت
  10. وزن : 1770 کیلوگرم
  11. اندازه (میلیمتر) 4560 طول – 1910 عرض – 1880 ارتفاع
  12. فاصله بین دو محور 2494 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

  1. مصرف سوخت داخل شهر : لیتر در هر صد کیلومتر
  2. مصرف سوخت خارج از شهر : لیتر در هر صد کیلومتر
  3. مصرف سوخت ترکیبی : 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر
  4. حجم باک : 60 لیتر
  5. استاندارد آلایندگی : یورو 2
  6. میزان تولید CO2 : گرم در هر کیلومتر
  7. استاندارد امنیت

امکانات نیسان رونیز

  1. ترمز و پایداری  : ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای
  2. کیسه هوا
  3. سیستم صوتی  : قابلیت پخش CD
  4. دیگر تجهیزات : شیشه بالابر عقب برقی

امکانات و تجهیزات

نیسان رونیز در بخش تجهیزات داخلی اصلا خودروی خوبی نیست و امکانات بسیار کمی در آن دیده می‌شوند. در بخش امکانات رفاهی یا ایمنی این خودرو نیز تنها می‌توان به چهار شیشه برقی، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی کاستی با چهار بلندگو، تهویه دستی، صندلی‌های پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی‌های جلو و در نهایت آینه‌های جانبی با تنظیم برقی اشاره کرد. این خودرو در امکانات حتی پایین‌تر از رنو تندر است و مواردی مانند ایربگ و ترمز ABS نیز در آن وجود ندارند. به همین خاطر هیچ وقت نباید رونیز را به خاطر امکانات آن انتخاب کرد.

مزایا و معایب مشخصات فنی نیسان رونیز

مزیت اول، توانایی آفرود

با توجه به مشخصات فنی نیسان رونیز ، این روزها در بازار کمتر خودرویی را می‌توان یافت که ترکیب ظاهر و امکانات قابل قبول و قدرت آفرود را در کنار یکدیگر ارائه دهد و قیمت آن نیز بیش از حد گران نباشد. اکثر خودروهای موجود در بازار ایران که توانایی آفرود دارند، یا بیش از حد قدیمی هستند یا آن‌که وارداتی بوده و قیمت بالایی دارند. نیسان رونیز در این بین موفق شده تا حد متوسطی از موارد مختلف را ارائه دهد و خرید آن برای مشتری منطقی به نظر برسد. این مورد یکی از مزایا نیسان رونیز محسوب می‌شود.

برآورد مزیت دوم از مشخصات فنی نیسان ، پیشرانه مشترک با نیسان پیکاپ

پیشرانه مورد استفاده در نیسان پیکاپ، نیسان رونیز و بخشی از آخرین سری تولیدات نیسان پاترول مشترک است و با کد KA24DE شناخته می‌شود. این پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قادر است تا حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت و 208 نیوتن‌متر گشتاور ارائه دهد که ارقام حیرت انگیزی به نظر نمی‌رسند اما دسترسی ساده به لوازم و قطعات یدکی در کنار آشنایی تعمیرکاران به این پیشرانه، نیسان رونیز را به یکی از کم‌دردسرترین شاسی‌بلندهای آفرودی کارکرده در کشورمان تبدیل می‌کند. این پیشرانه دومین مورد از مزایا نیسان رونیز به شمار می‌رود.

عیب اول، مصرف سوخت بالا

در دومین مورد از مزایا نیسان رونیز به پیشرانه این خودرو اشاره کردیم و فراوانی قطعات یدکی را یکی از برتری‌های نیسان رونیز برشمردیم.در ادامه بررسی مشخصات فنی نیسان رونیز قصد داریم به معایب این خودرو اشاره کنیم.

با وجود این پیشرانه ، هنوز هم بی‌عیب نیست و به دلیل استفاده از فناوری قدیمی ساخت، مصرف سوخت فوق‌العاده بالایی دارد که این مورد یکی از معایب نیسان رونیز محسوب می‌شود.

مصرف ترکیبی نیسان رونیز حدود 13 لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است. البته این عدد به طور رسمی اعلام شده و در صورتی که قطعات موتور استهلاک شدید پیدا کنند یا بیش از حد به پیشرانه فشار وارد کنید، ثبت رکورد مصرف سوخت 15 لیتر در صد کیلومتر به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

عیب دوم مشخصات فنی نیسان رونیز، ضعف امکانات ایمنی

نیسان رونیز در طی دهه هشتاد خورشیدی توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید و در بازار جهانی نیز در دهه اول قرن بیست و یکم با نام نیسان پالادین در بازار چین و نیسان اکسترا در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شد. با این حال پارس خودرو نسخه‌های مونتاژی را با امکانات ایمنی اندکی به بازار فرستاد و تجهیزاتی همچون سیستم ترمز ضد قفل و کیسه هوا را از روی این خودروها حذف کرد. با توجه به لزوم نصب امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری در خودروهای امروزی، این مورد نیز یکی دیگر از معایب نیسان رونیز به شمار می‌رود.

رقبای رونیز در بازار

رقبای رونیز در بازار نیسان سرانزا، پاژن و کاپرا هستند. از بین این رقبا جذاب‌ترین آنها از نظر ظاهری پاژن است که ظاهری مانند لندروور دارد ولی در بخش فنی خود هیچ بویی از لندروور نبرده و نه تنها خودروی با کیفیتی نیست بلکه بسیاری از دارندگان آن نیز از استهلاک بالا و توانایی پایین این خودرو گله مندند. کاپرا محصول چینی بهمن خودرو هم اتومبیلی مدرن با موتوری کپی شده از میتسوبیشی است. توانایی‌های حرکتی و مشخصات فنی کاپرا بسیار به رونیز نزدیک است ولی کاپرا از پول خلاص کن برقی هم بهره مند است و ایربگ هم دارد. در سمت مقابل، کاپرا یک وانت است و فضای داخلی خوبی ارائه نمی‌کند. همچنین کیفیت مونتاژ آن بهتر از رونیز نیست. به همین خاطر اگر فقط سن خودرو خیلی برایتان مهم است کاپرا را به رونیز ترجیح دهید. آخرین رقیب از خود پارس خودرو یعنی سرانزا است. سرانزا نسخه اس یو وی هفت نفره از نیسان پیکاپ است. این خودرو در مقایسه با رونیز مزایایی همچون قیمت پایین و سه ردیف صندلی دارد. در مقابل ظاهر معمولی و طرفدار کم‌تر در بازار از ایرادات سرانزا هستند به طوری که بیشتر مشتریان آن ادارات و بانک‌ها بودند تا مردم معمولی. سرانزا همچنین طولی بیشتر از رونیز دارد که این مورد در آفرود می‌تواند دست و پای خودرو را بیشتر ببندند. در بخش فنی هیچ فرقی بین نیسان رونیز و سرانزا دیده نمی‌شود.

لیست خودروهای نیسان موجود در ایران را از اینجا ببینید

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×