چک لیست خودرو قبل از سفر
پست شده در آموزشی

کاملترین چک لیست نکات ایمنی خودرو قبل از سفر ، ۷ مجموعه نکته ضروری

 

برنامه‌ریزی برای شروع یک سفر طولانی ممکن است برای برخی به‌اندازه خود سفر هیجان‌انگیز و البته حائز اهمیت باشد چراکه اطمینان حاصل کردن از وضعیت خودرو و سلامت فنی قبل از شروع رانندگی برای داشتن سفری ایمن و بدون استرس بسیار مهم است. عدم توجه به نگهداری مناسب خودرو و نادیده گرفتن نکات ایمنی خودرو قبل از سفر می‌تواند منجر به خرابی‌های بزرگ، به هم خوردن جدول زمانی سفر و حتی حوادث جاده‌ای خطرناک شود. برای جلوگیری از هرگونه مشکل ناخواسته، در ادامه با تیم محتوی سایت فروش لوازم‌یدکی خودروهای چینی یدک کارز همراه باشید تا هفت مورد اساسی که قبل از شروع سفر با ماشین باید چک کنید را باهم بررسی کنیم.

چک لیست خودرو قبل از سفر - لاستیک

۱. لاستیک‌ها:

لاستیک‌های خودرو تنها نقطه تماس بین خودرو و جاده هستند، بنابراین هرچقدر هم یک خودرو خوب باشد با نداشتن لاستیک مناسب نمی‌توان انتظار یک رانندگی سالم و بدون دغدغه را داشت. لاستیک‌ها یکی از مهم‌ترین اجزایی هستند که باید قبل از سفر طولانی حتماً بررسی شوند. راننده باید فشار هوا در لاستیک‌ها را بررسی کند و مطمئن شود که با مقادیر توصیه‌شدهٔ کارشناسان و یا مقادیر دفترچه رهنمای خودرو برای فصول مختلف سال مطابقت دارد. اگر این امکان را ندارید به یک آپاراتی و یا مرکز تنظیم باد لاستیک خودرو بروید و ضمن چک کردن تاریخ انقضای لاستیک، باد آن‌ها را تنظیم کنید. لاستیک‌هایی که از فشار باد کمی برخوردارند می‌توانند باعث کاهش بهره‌وری سوخت و افزایش اصطکاک و فرسایش لاستیک‌ها شوند. درعین‌حال لاستیک‌های با فشار بالا ممکن است موجب کاهش کنترل راننده و راحتی رانندگی شوند. نکته دیگر اینکه عمق عاج‌ها را بررسی کنید و لاستیک‌های کمتر از ۵۰ درصد یا آسیب‌دیده را حتماً تعویض کنید. مشهور است که با قرار دادن یک سکه در لای عاج‌ها عمق آن‌ها را می‌سنجند، اگر یک‌سوم یا بیشتر از قطر سکه در داخل عاج فرورفت میگویند لاستیک سالم است. همچنین از سلامت لاستیک زاپاس خود مطمئن شوید و حتماً وسایل تعویض لاستیک و پنچری را با خود به همراه داشته باشید.

۲. ترمزها:

ترمزهای مطمئن عامل مهمی برای ایمنی شما در جاده‌ها هستند. قبل از سفر حتماً ترمزهای خودرو را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به‌طور مؤثر عمل می‌کنند و هیچ صدای غیرمعمولی ندارند. اگر متوجه سفتی غیرعادی یا صداهای ناهنجاری هنگام ترمز گرفتن شدید، بهتر است خودرو در اولین فرصت توسط مکانیک حرفه‌ای بررسی گردیده و تعمیر شود. همچنین حتماً از عملکرد ترمزدستی خود مطمئن شوید و اگر تنظیم نیست سیم آن را رگلاژ کنید. تعویض لنت‌های ترمز یا روغن ترمز و رفع سایر مشکلات مرتبط با ترمزها قبل از سفر، می‌تواند از رخ دادن بسیاری از حوادث جدی جلوگیری کند و به شما آرامش روحی مناسبی ببخشد. برای اطلاع از زمان تعویض لنت‌ها می‌توانید به مقاله موارد مصرفی خودرو و زمان تعویض آن‌ها مراجعه کنید و آن را مطالعه بفرمایید.

چک لیست خودرو قبل از سفر - روغن

۳. مایعات خودرو:

بررسی دوره‌ای مایعات مختلف خودرو، یک مرحله ساده اما بسیار مهم برای تضمین عملکرد بهینه و تأمین امنیت است. قبل از سفر حتماً سطح روغن‌موتور را بررسی کنید و اگر نیاز بود آن را تکمیل و یا تعویض کنید. بد نیست بدانید که عمر مفید روغن ترمز بسته به برند آن فقط ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر است و پس‌ازآن باید تعویض شود. مطمئن شوید که از روغن‌موتور مورد تأیید استفاده می‌کنید. همچنین، آب رادیاتور و ضد یخ، روغن ترمز، روغن گیربکس و مایع شیشه‌شویی خودرو را نیز بررسی کنید و اگر لازم باشد آن‌ها را تکمیل کنید. با چک کردن مقاله انواع روغن ترمز می‌توانید اطلاعات بهتری درباره روغن ماشین به دست بیاورید.

۴. باطری

آخرین چیزی که یک راننده می‌خواهد در سفرش با آن روبرو شود، خرابی باطری خودرو است. حتماً قبل از سفر سیستم برقی و باطری خودرو را بررسی کنید و به دنبال هر نشانه‌ای از خوردگی یا آسیب باشید و اگر لازم بود، پایه‌های آن را تمیز کنید. اگر باطری شما چندساله است یا نشانه‌های ضعف دارد، پیشنهاد می‌شود با مراجعه به باتری‌سازی آن را قبل از سفر تست کنید و از یک متخصص تأیید سفرتان را دریافت کنید و یا در صورت نیاز آن را تعویض کنید. لازم به ذکر است که ولت‌سنج باید در زمان خاموشی عدد ۱۲.۶ ولت را نشان دهد و در زمان روشن بودن عددی مابین ۱۳.۷ تا ۱۴.۷ را نشان دهد. همچنین، ابزار و وسایل باتری به باتری را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از دیگران کمک لازم را دریافت کنید.

۵. چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن:

چراغ‌های سالم عامل مهمی برای دیدن و دیده شدن در جاده هستند؛ به‌ویژه در سفرهای طولانی که ممکن است شامل رانندگی در شب یا در شرایط آب و هوایی نامساعد باشند. همهٔ چراغ‌های خارجی، ازجمله چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب، چراغ‌ترمز، چراغ‌راهنما و چراغ‌های خطر را بررسی کنید. هر چراغی که خاموش باشد، را با چراغ جدید جایگزین کنید و لنزهای چراغ‌ها را نیز تمیز کنید تا دید پرتوها به حداکثر برسد. حالات مختلف چراغ جلو ازجمله نوربالا را حتماً چک کنید و ارتفاع آن‌ها را تنظیم کنید. همچنین اگر به سمت مناطقی با آب‌وهوای متغیر و پیش‌بینی‌ناپذیر می‌روید حتماً از سلامت برف‌پاک‌کن و گرم‌کن شیشه عقب خود مطمئن شوید.

چک لیست خودرو قبل از سفر - موتور

۶. تسمه‌ها و زنجیرها:

تسمه تایم و تسمه دینام و سایر کمربندهای خودرو را بررسی کنید تا از نبود نشانه‌های فرسایش، ترک‌خوردگی یا سایش مطمئن شوید. تسمه را با انگشتان خود بگیرید آن را به بالا و پایین حرکت دهید و میزان کشش آن را بررسی کنید و اگر هرگونه مشکلی مشاهده می‌کنید، بهتر است آن‌ها با یک مکانیک حرفه‌ای در میان بگذارید تا بررسی و تعمیر شود. اجزای موتور بسیار حساس هستند و در صورت بی‌توجهی ممکن است شمارا با هزینه‌های گزاف و خسارات سنگین خودرو در سفر مواجه کنند به‌نحوی‌که شاید توانایی تعمیر آن را نداشته باشید و سفرتان را خراب کند.

کاملترین چک لیست نکات ایمنی خودرو قبل از سفر ، ۷ مجموعه نکته ضروری

۷. سیستم تهویه و گرمایش:

در سفرهای طولانی، وجود سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش کارآمد بسیار مهم است، به‌ویژه در شرایط آب و هوایی متغیر. سیستم تهویه هوا و مبرد خودرو را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که به‌درستی کار می‌کنند. اگر هرگونه مشکل مانند ضعف در هوای خروجی یا بوی عجیب توجه شمارا جلب کرد بهتر است آن را بررسی و تعمیر کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید راحتی لازم را در طول سفر به دست آورید و از آب‌وهوای مناسب خودرو خود فارغ از هوای بیرونی لذت ببرید.
برای خرید لوازم سرمایشی و گرمایشی انواع خودرو های چینی مانند شیر انیساط کولر لیفان میتوانید از طریق سایت یدک کارز اقدام کنید.

نکات مهم قبل از سفر با خودرو

۱. از تمییز بودن فیلترهای مختلف هوا، روغن و حتی کابین و بنزین مطمئن شوید.

۲. با خود جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش نشانی داشته باشید.

۳. سعی کنید حتماً قبل از سفر خودرو خود را بشویید چراکه علاوه بر جنبه روانی و زیبایی خودرو، دید خوبی به شنا به‌عنوان راننده می‌دهد.
در صورت علاقه می‌توانید مقاله روش‌های تمییز کردن خودرو در منزل را مطالعه کنید.

۴. تعمیرات خودرو خود را به ‌روزهای پایانی موکول نکنید چراکه علاوه بر ترافیک کاری تعمیرگاه‌ها شما نمی‌توانید مشکل و زمان لازم برای حل آن را پیش‌بینی کنید.

۵. قسمت پشت فرمان و آمپر خودرو را مانیتور کنید و هرگونه اخطار را رفع کنید. به درجه آمپر آب توجه کنید و مطمئن باشد عقربه آن رفتار عادی دارد.

۶. وسایل ضروری مانند آب و یا شارژر تلفن همراه با خود به همراه داشته باشید. برای مطالعه نکات قبل از سفر مقاله ۱۰ نکته قبل از سفر جاده‌ای را مطالعه کنید.

۷. از سالم بودن و شارژ بودن ایربگ ها مطمئن شوید و اگر تنظیمات آن‌ها را در حالت غیرفعال ست کرده‌اید آن‌ها را فعال کنید. همچنین موارد ایمنی مانند قفل فرمان، قفل پدال را با خود به همراه داشته باشید.

چک لیست ایمنی خودرو قبل از سفر

یدک کارز سفر خوب و ایمنی را برایتان آرزومند است

قبل از شروع سفر طولانی، انجام چک‌اپ جامع و دقیق بر روی خودروی‌تان بسیار مهم است تا از مشکلات ناگهانی جلوگیری کنید و سفری امن و لذت‌بخش را تجربه کنید. در این مقاله، هفت مورد اساسی که باید بررسی کنید، برای شما توضیح داده شد:

۱. لاستیک‌ها: فشار هوا و عمق عاج‌ها را بررسی کنید و لاستیک‌های آسیب‌دیده را تعویض کنید.

۲. ترمزها: ترمز را تست کنید و در صورت نیاز لنت‌ها را تعویض کنید.

۳. مایعات: سطوح مختلف مایعات خودرو را بررسی و تکمیل کنید.

۴. باطری: باطری خودرو را بررسی کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.

۵. چراغ‌ها: تمامی چراغ‌های خودرو را بررسی کنید و چراغ‌های مشکل‌دار را تعویض کنید.

۶. تسمه تایم و تسمه دینام: میزان فرسایش زنجیرها و تسمه‌ها را بررسی کرده و در صورت لزوم تعمیر کنید.

۷. سیستم تهویه و گرمایش: سیستم‌های تهویه و گرمایش را بررسی کنید تا از راحتی خود در طول سفر لذت ببرید.

با انجام این بررسی‌ها، شما می‌توانید با اطمینان شروع به سفر کنید و لحظات به‌یادماندنی در مسیر خود داشته باشید. سفری ایمن و خوشایند برای شما آرزومندیم!

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×