مقایسه چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33
پست شده در آموزشی

مقایسه چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33

 مقایسه چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33؛ دو کراس آور محبوب چینی

مقایسه چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33 برای اینکه کراس اوورها که در دسته‌ی خودروهای شاسی بلند قرار می‌گیرند، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده‌اند. زیرا هم ابعاد متناسب‌تر و هم مصرف بنزین نسبتاً کمتری نسبت به شاسی بلندهای غول پیکر دارند. از آنجا که خودرهای چینی بازار خودروی کشور ما را قبضه کرده، در حال حاضر دو خودروی چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33 در حال حاضر جزو محبوب‌ترین خودروهای کراس اوور موجود در بازار هستند. به همین دلیل هم ما در این مطلب قصد داریم این دو را در مقابل هم قرار دهیم و ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارند.

 

مقایسه مشخصات ظاهری‌ام وی‌ام x33 با چری تیگو 5

چری تیگو ۵ و ام وی‌ام X33 (MVM X33) هر دو کراس‌اوورهای چینی متعلق به کمپانی چری هستند که توسط شرکت مدیران خودرو عرضه می‌شود. واژه‌ی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراس‌اورهای این برند است. در واقع ام وی‌ام X33 هم همان مدل تیگو 3 بوده که در ایران تغییر نام یافته و با این نام به بازار عرضه می‌شود. از این رو تفاوت زیادی در طراحی بدنه‌ی این دو خودرو وجود ندارد.

با این حال سال گذشته شرکت چری با ایجاد تغییرات اندکی در طراحی Chery Tiggo 5 ظاهر آن را از حالت تکراری قبل کمی خارج کرد. این خودروهای کراس اوور ظاهر نسبتاً بسیار زیبایی دارند. البته با توجه به اینکه نسخه‌های گذشته‌ی ام وی‌ام X33 و تیگو 5 از دوازده سال قبل تاکنون، با یک پلتفرم یکسان تولید شده‌اند، نمی‌توان انتظار تغییرات زیادی در ظاهر آن‌ها داشت.

مقایسه چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33

نمونه‌ی اولیه‌ طراحی شده، ظاهری ناخوشایند با چراغ‌های بزرگ داشت؛ اما با فیس‌لیفت سال ۲۰۱۰ جذابیت بیشتری پیدا کرد. طبق گفته شرکت سازنده تیگو 5، که مدل‌های بعدی همان X33 محسوب می‌شود، جلو پنجره مشبک این ماشین از آناتومی ماهی الهام پذیرفته است.

چری تیگو 5، 1537 کیلوگرم و ام وی‌ام X33، 1420 کیلوگرم وزن دارد. اندازه بدنه تیگو 1841 در 1740 میلیمتر و اندازه‌ام وی‌ام X33، 1765 در 1651 است. ابعاد بدنه تیگو کمی بزرگتر از ام وی‌ام به نظر می‌رسد و به همین نسبت فاصله بین دو محور تیگو بیشتر تلقی می‌شود. به طور دقیق فاصله بین دو محور تیگو 2.6 متر و X33، 2.5 متر است. با این اعداد و ارقام نزدیک به هم برای انتخاب بین خریدام وی‌ام x33 و چری تیگو 5، نمی‌توان تنها از روی ظاهر قضاوت کرد. در ادامه مشخصات فنی این دو خودرو را مقایسه می‌کنیم.

قوای محرکه:

هر دو خودرو یک نوع موتور یکسان با حجم 1971 سی‌سی را در قلب دارند. اما حداکثر توان چری تیگو 5 139 اسب بخار است؛ در حالیکه ام وی‌ام X33، توان تولید 136 اسب بخار دارد. هر دو خودرو توانایی رسیدن به حداکثر گشتاور 180 را دارند که تیگو 5 می‌تواند به 182 برسد.

حداکثر سرعت تیگو به دلیل وزن بیشتر، کمی کمتر از ام وی‌ام است و به 165 کیلومتر بر ساعت می‌رسد در حالی که حداکثر سرعت ام وی‌ام به 175 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در مدل‌های فعلی این خودروها توربو شارژ وجود ندارد ولی ظاهراً قرار است در مدل‌های بعدی این قابلیت به آن‌ها اضافه شود. استفاده از توربو شارژ باعث می‌شود در سرعت‌های بالا، موتور خودرو همچنان بهینه کار کرده و مشکلی از بابت سوخت ناقص ایجاد نشود.

مصرف سوخت:

با اینکه این دو خودرو در رده‌ی کراس اوورهای کامپکت قرار می‌گیرند اما مصرف سوخت نسبتاً بالایی دارند. ام وی‌ام x33 و چری تیگو 5 هردو در هر 100 کیلومتر حدود 8.9 الی 9 لیتر بنزین مصرف می‌کنند. البته باک 55 لیتری آن‌ها تاحدودی نیاز به بنزین زدن را در مسافت‌های طولانی کاهش می‌دهد.

شاسی:

یکی از تفاوت‌های مهم این دو خودرو در نوع سیستم فرمان آن‌هاست. سیستم فرمان تیگو 5 به صورت برقی و ام وی‌ام X33 به صورت هیدرولیک تعبیه شده است. مصرف کمتر سوخت و حذف اجزای اضافی به کار رفته در فرمان هیدرولیک از مزیت‌های مهم مزیت سیستم فرمان برقی نسبت به سیستم هیدرولیک محسوب می‌شود.

در واقع سیستم فرمان هیدرولیک، انرژی خود را از موتور می‌گیرد و باعث کاهش نیروی موتور می‌شود. در حالی که سیستم فرمان برقی دارای موتور جدا بوده و از قدرت موتور کم می‌شود. ستون فرمان تیگو 5 از نوع تلسکوپی است که مانند آنتن، قابلیت تنظیم دارد، که برای ارگونومی بسیار مهم است. ولی X33 به صورت تلسکوپی نیست.

سیستم تعلیق جلو هر دو خودرو از نوع مک فرسون (نام دانشمندی که این سیستم را اختراع کرد) است که برای رانندگی در شهر ارگونومی خوبی دارد. سیستم تعلیق عقب تیگو 5 به صورت مستقل و X33 به صورت نیمه مستقل است.

سیستم ایمنی و ترمز:

همه‌ی ترمزها در دو خودروی‌ام وی‌ام x33 و تیگو 5 از نوع دیسکی و ABS هستند. مزیت بسیار مهم تیگو 5 نسبت به x33 این است که سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD) دارد. عملکرد این سیستم به این صورت است که هنگام گرفتن ترمز، هر چرخی که وزن بیشتری را تحمل می‌کند، نیروی ترمز بیشتر بر روی آن اعمال می‌شود. همچنین تیگو 5 سیستم کنترل پایداری خودرو هم دارد که باعث کاهش خطر تصادف و مرگ و میر تا 25 درصد می‌شود.

هر دو خودرو کیسه‌های هوا راننده و سرنشین را در آپشن های خود دارند. علاوه بر این، تیگو 5 کیسه هوای کناری را هم دارد که ایمنی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌کند. در آپشن های چری تیگو 5 کنترل کننده فشار باد لاستیک هم دیده می‌شود، در حالی که‌ام وی‌ام X33 این قابلیت را ندارد. بنابراین از لحاظ ایمنی، تیگو 5 امتیاز بیشتری از ام وی‌ام x33 دریافت می‌کند.

امکانات بدنه:

قطر رینگ هر دو خودرو یکسان و 17 (43.18) اینچ است. هر دو خودرو سنسور عقب پارک را هم در لیست آپشن های خود دارند.

مقایسه چری تیگو 5 و ام وی‌ام x33

امکانات داخلی و رفاهی:

اگر یک بار داخل این دو خودرو نشسته باشید، متوجه می‌شوید که تیگو 5 از لحاظ امکانات داخلی یک سر و گردن بالاتر از X33 است. استارت بدون کلید، سنسور باران، نمایشگر سر بالا، آینه الکتروکروماتیک، قفل صندلی کودک و گرم کن صندلی جلو همگی امکاناتی هستند که‌ام وی‌ام X33 از داشتن آن‌ها محروم است ولی تیگو 5 به خوبی به آن مجهز شده. پس اگر به دنبال امکانات رفاهی بیشتری هستید، خرید چری تیگو 5 انتخاب بهتری برای شماست.

نتیجه:

در این مقایسه دیدیم که‌ام وی‌ام x33 و چری تیگو 5 از لحاظ ظاهری و مشخصات فنی تفاوت زیادی باهم ندارند. در حقیقت برای افرادی که به دنبال یک کراس اوور شهری هستند، هر دو این خودروها عملکرد و عمر یکسانی دارد. با این حال چری تیگو 5 در بازار ایران قیمت بالاتری نسبت به ام وی‌ام x33 دارد. دلیل آن هم امکانات رفاهی بیشتر آن است.

بنابراین برای افرادی که قصد خرید یک ماشین شاسی بلند را دارند ولی با محدودیت بودجه مواجه هستند و امکانات رفاهی برایشان اهمیت ندارند، خریدام وی‌ام X33 توصیه می‌شود. ولی اگر از لحاظ بودجه مشکلی ندارید، خرید چری تیگو 5 انتخاب بهتری است.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×