مقایسه پژو206 تیپ5 با ام وی ام 315 : بیش از 16 سال است که پژو 206 تجربه حضور در بازار ایران را دارد و در طول این سالها پژو 206 خصوصا در مدل تیپ 5 تغییرات فراوانی را تجربه کرده است و همچنان اما به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای داخلی به مسیر خود ادامه میدهد. در طول این سالها تا به حال کارشناسیهای مختلفی بر روی طراحی پژو 206 انجام شده است و ما به صورت تخصصی طراحی پژو 206 را نقد نمیکنیم اما نکاتی وجود دارد که گفتن آنها مهم است. پژو 206 ماشین هماهنگ و با طراحی خوبی است که هنوز تکراری نشده و هماهنگی و ماندگاری این ماشین حتی با وجود این تعداد زیاد هنوز هم قابل لمس است و نکته دیگر تناسب و زیبایی پژو 206 است که نشان دهنده اصالت این ماشین است. پژو 206 و ام وی ام 315 هر دو از نظر ظاهری ماشینهای جذابی هستند اما ام وی ام 315 از سبک طراحی مدرنتری بهره میبرد و از طرفی هم پژو 206 به اصولیترین شکل ممکن طراحی گردیده است.
با ورود به کابین پژو 206 با همان طراحی اولیه و بدون کوچکترین تغییری روبهرو میشویم که کیفیت ساخت مناسبی دارد و از نظر متریال هم هنوز با وجود افت کیفیت وضعیت قابل قبولی را دارد. پژو 206 تیپ 5 با توجه به قیمتش تجهیزات مناسبی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای برقی و سیستم صوتی مدرن دارد و به صورت خلاصه در داخل کابین کیفیت ساخت پژو 206 از ام وی ام 315 بهتر است. ارگونومی پژو 206 اصولیتر است و تجهیزات تکمیلتری را هم دارد و از نظر ابعاد هم پژو 206 و ام وی ام 315 فضای یکسانی را در اختیار سرنشینان قرار میدهند.
قلب تپنده پژو 206 4 سیلندر است، 1578 سی سی حجم دارد و با کد فنی TU5/JP4 شناخته میشود. این پیشرانه معروف 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. شتابگیری این پیشرانه رضایت بخش و چالاک است و مصرف سوخت مناسبی هم دارد. پژو 206 های تیپ 5 صفر کیلومتر همگی از گیربکس 5 سرعته دستی با کد be3 استفاده میکنند که نعویض دندههای نرم و ضریب دندههای مناسبی دارد و چالاکی خوبی را برای پژو 206 تیپ 5 به وجود آورده است. پژو 206 های صفر کیلومتر که به ایرانیزه معروفند، معمولا از دیسک و صفحههای بی کیفیتی استفاده میکنند که با تعویض آنها با نمونههای اصلی کشش پژو 206 بهبود چشمگیری پیدا میکند. در بخش فنی پژو 206 تیپ 5 از ام وی ام 315 کیفیت بالاتری دارد، لوازم یدکی آن به وفور یافت میشود، ایرادات کمتری دارد و از همه مهمتر یکی از دلایلی که پژو 206 نزد جوانان محبوبیت دارد، پتانسیل خوب این ماشین برای انجام امور تیونینگ است که اگر به صورت اصولی انجام شود کمتر ماشینی در شهر توان رقابت با شتاب پژو 206تیپ 5 را خواهد داشت.
یکی از جذابیت های پژو 206 تیپ 5 سیستم تعلیق خوب به همراه قابلیت مانورپذیری عالی و فرمان تیز است که همه اینها در کنار هم دست به دست دادهاند تا یک رانندگی لذت بخش و هیجان انگیز را بتوانید با پژو 206 تیپ 5 داشته باشید. سواری پژو 206 تیپ 5 تا حدودی خشک است اما آزاردهنده نیست و این مقدار خشکی هم به قابلیتهای اسپرت ماشین افزوده است. ترمزهای پژو 206 تیپ 5 در هر 4 چرخ دیسکی هستند که قدرت مناسبی دارند و به راحتی حتی در سرعتهای بالا با کوچکترین اشاره میتوانید کنترل پژو 206 خود را به دست بگیرید.
پژو 206 تیپ 5 یک ماشین پرفروش و قدیمی برای بازار ایران است که در زمان عرضه آن به بازار به لطف سطح بالای مهندسی به کار رفته در آن طرفدار زیادی پیدا کرد و هنوز هم پژو 206 تیپ 5 همان میزان جذابیت و محبوبیت را دارد و از لحاظ کیفیت، تواناییهای حرکتی و هر پارامتری که مربوط به یک ماشین خوب است پژو 206 تیپ 5 عملکرد مناسبی ارائه میکند.
ام وی ام 315 جدید چند سالی است در بازار ایران فرصت حضور را پیدا کرده است و مهمترین دلیلی که تا الان توانسته است میزان فروش خودش را بالا نگه دارد، چهره جذاب و متفاوت ام وی ام 315 است که جوانان و بانوان بسیار آن را دوست دارند. چراغهای جدید، خطوط تیز روی بدنه و برجستگیهای خاص از مشخصات طراحی بدنه ام وی ام 315 جدید است که چهره ماشین را تهاجمی و خشن نشان میدهد. از جمله دلایلی که مدل اولیه ام وی ام 315 در ایران موفق نشد چهره پیش پا افتاده و محافظه کارانه ماشین بود و حالا ام وی ام با بهبود چهره 315 توانست فروش بالای این ماشین را تضمین کند.
طراحی درون کابین ام وی ام 315 جدید هارمونی خوبی با طراحی خارجی دارد و همانند بدنه خشن و اسپرت شکل گرفته است. کیفیت ساخت و مونتاژ ام وی ام 315 جدید چندان بالا نیست و در بلند مدت هم نشان داده شده است که چندان قابل اعتماد نخواهد بود و سر و صداهای اضافی زیادی از کابین پس از مدت کوتاهی شنیده میشود. ام وی ام 315 جدید از نظر آپشن نسبت به پژو 206 تیپ 5 ساده تر است و کیفیت پایینتری هم دارد. ضمن اینکه نمونههای دست دوم ام وی ام 315 هم زمان خیلی بیشتری را برای فروش لازم دارند در صورتی که پژو 206 به راحتی قابل فروش است.
یشرانه به کار رفته در ام وی ام 315 جدید 4 سیلندر با آرایش خطی است و 1497 سی سی حجم دارد. ام وی ام 315 جدید قابلیت تولید 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد که این اعداد با پژو 206 تیپ 5 بر روی کاغذ تقریبا برابر است. یکی از مشکلات عدیده ام وی ام 315 که بسیاری از مالکان با آن دست و پنجه نرم میکنند شتاب و کشش معمولی ام وی ام 315 است که نه تنها از پژو 206 تیپ 5 در عمل بسیار ضعیفتر است بلکه حتی گاهی با روشن کردن سیستم تهویه احساس شتاب بسیار ضعیفتری به شما دست میدهد.
ام وی ام 315 جدید چندان راندمان بالایی ندارد و با وجود شتاب معمولی که دارد، مصرف سوختش تقریبا بالا است. گیربکس ام وی ام 315 جدید یک گیربکس 5 سرعته دستی است که ضریب دندههایش کوتاه است و با توجه به اینکه توان موتور ام وی ام 315 جدید محدود است، نه حداکثر سرعت ام وی ام 315 جدید بالا است و نه به خوبی میتواند شتابگیری کند. بسیاری از ام وی ام 315 های جدید مشکل گیربکس دارند که به کیفیت ساخت مربوط است که با تعویض گیربکس در نمایندگی حل میگردد. ام وی ام 315 جدید تا حد زیادی از مشکلاتی که داشته کاسته شده است و حالا حداقل از نظر میزان خرابی به خودرو بهتری تبدیل شده اما به طور مثال ام وی ام 315 موتور و گیربکس هماهنگی ندارد که در عمل یعنی لذت رانندگی با این ماشین صفر است.
ام وی ام 315 جدید هندلینگش خوب است و سواریاش نرم و خانوادگی است ولی از نظر فرمان پذیری چندان دقیق نیست و در تقسیم وزن آن هم ضعفهایی مشاهده میشود. علاوه بر این ترمزهای 315 جدید هم دارای ضعف هستند، قدرت ترمز گیری مناسب است اما در زیر پا پدال ترمز اصلا حساس نیست و به فشار تقریبا زیاد برای عملکرد مناسب نیاز دارد. سیستم تعلیق ام وی ام 315 جدید خشک است و طوری عمل میکند که با شاسی ماشین به طور کامل هماهنگ نیست و گاها ضربات را به داخل اتاق انتقال میدهد.
با وجود اینکه در همه رنجهای قیمتی و در بیشتر کلاسها ماشینهای چینی ورود کردهاند، اما هنوز هم یک ماشین کامل و خوب که بتوان از رانندگی با آن لذت برد نتوانسته اند بسازند و ام وی ام 315 هم همینگونه است یعنی ایرادات آن را تا حدودی رفع کردهاند اما چون علم کافی برای ساخت ماشین خوب را ندارند، نتوانستند آن را در بخشهای دیگر تقویت کنند و تنها با زیبا کردن ظاهر ام وی ام 315 میزان فروشش را بالا بردهاند.
نظر بدهید