مقایسه برلیانس H320 و H230
برلیانس H230 نسخه سدان برلیانس H220 است که از سال 1394 وارد بازار خودرو کشورمان شد. برخلاف بازار کشور سازنده، در ابتدا تنها نمونه سدان این خودرو به بازار داخلی عرضه شد و حدود یک سال بعد نمونه هاچبک در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. در ابتدای پروژه تولید برلیانس H230 و H220، این کار توسط سایپا انجام میگرفت، اما در ادامه این وظیفه به پارس خودرو محول شد. مونتاژ برلیانس H230 به همراه سایر محصولات این برند تا اوایل سال 1398 ادامه یافت و در نهایت به دلیل قطع همکاری برلیانس با ایران، تولید تمامی محصولات برلیانس در ایران متوقف شد.
همانند دیگر خودروهای اقتصادی، معایب برلیانس H230 نیز کم تعداد نیستند. از زمانی که این خودرو به خط مونتاژ پارس خودرو راه یافت، این معایب کمتر دیده شدند و برلیانس H230 موفق شد فروش بهتری را در بازار تجربه کند. با این حال معایب برلیانس H230 باعث شدند تا این محصول در مقابل برخی رقبایش ضعیف ظاهر شود و از سوی دیگر در تمامی دوران حضورش، زیر سایه برادر بزرگتری به نام برلیانس H330 قرار گیرد.
برلیانس H230 زمانی به بازار آمد که شاهد تراکم شدیدی از رقبا در بازه قیمتی 50 الی 60 میلیون تومان بودیم. این مساله باعث شده بود تا حضور برلیانس حس نشود و رقبای این خودرو دست بالاتر را در بازار داشته باشند. حال نیز به واسطه توقف تولید و تلاطم بازار قیمت برلیانس H230 رشد قابل توجهی داشته و این خودرو دیگر ارزش خرید سابق را ندارد. در این مطلب از سایت yadakcars، به بررسی «معایب برلیانس H230» خواهیم پرداخت و سعی میکنیم بر نقاط ضعف اصلی این خودرو متمرکز شویم. اگر قصد خرید برلیانس H230 را دارید یا آنکه میخواهید در مورد این خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.
عیب اول، قوای فنی نه چندان مطلوب
برلیانس H230 خودرویی اقتصادی است و به همین دلیل نخستین مورد از لیست معایب برلیانس H230 به قوای فنی آن اختصاص مییابد. خودروهای اقتصادی چینی به طور معمول با پیشرانههای 1.5 لیتری به بازار عرضه میشوند و برلیانس نیز همین قاعده را دنبال میکند. موتور 1.5 لیتری برلیانس میتواند 103 اسببخار قدرت و 138 نیوتنمتر گشتاور ارائه دهد که در سطح متوسطی ارزیابی میشود. متاسفانه خودروسازان چینی توجهی به نسبت قدرت به وزن در محصولات خود نداشته و از همین رو خودروهای چینی بیش از حد سنگین هستند. برلیانس H230 نیز 1194 کیلوگرم وزن دارد و پیشرانه قادر به سازگاری با این میزان وزن نیست. نتیجه این ناهماهنگی در شتاب و کشش ضعیف برلیانس H230 نمود پیدا میکند.
نکته دیگر در مورد ضعف قوای فنی برلیانس H230، به استفاده از گیربکس AMT در تیپ اتوماتیک این سدان چینی مربوط میشود. این مدل از جعبه دنده برای شبیهسازی عملکرد جعبه دنده اتوماتیک در گیربکسهای دستی طراحی شده و معمولا در محصولات ارزانقیمت بازار جهانی مشاهده میشود. تاخیر شدید در تعویض دنده و عملکرد ناصحیح از ایرادات شایع این مدل گیربکس است که جزو معایب برلیانس H230 به شمار میرود.
عیب دوم، کمبود امکانات رفاهی و ایمنی
با وجود آنکه خودروهای چینی به داشتن امکانات و تجهیزات رنگارنگ مشهور هستند، برلیانس H230 به هیچ عنوان خودرویی آپشنال به شمار نمیرود و در این زمینه ضعیف ظاهر شده است. نسخه دندهای این خودرو حتی تجهیزات کمتری دارد و پارس خودرو برای ایجاد تفاوت بین دو تیپ دندهای و اتوماتیک اقدام به حذف برخی آپشنها کرده است. برای مثال نسخه دندهای فاقد امکاناتی همچون مهشکن جلو، سانروف و سنسور عقب است و خریدار باید با صرف هزینه اضافه نسبت به نصب این امکانات اقدام کند. در همین حین برخی رقبای این خودرو همچون ام وی ام 315 صندوقدار با عرضه لیست بلندی از امکانات، عرصه رقابت را بر برلیانس H230 تنگ کردهاند.
عیب سوم، کابین کم کیفیت
در توضیح نقطهضعف اول ذکر شد که برلیانس H230 خودرویی اقتصادی است و وجود برخی از ایرادات در این رده از محصولات قابل انتظار هستند. یکی دیگر از معایب برلیانس H230 به نحوه ساخت کابین خودرو مرتبط میشود. طرح کلی کابین این سدان چینی تا حدودی کسلکننده بوده و از پلاستیک خشک و مواد بیکیفیت در ساخت آن استفاده شده است که باعث میشود سطح کیفی فضای کابین برلیانس H230 در سطح خودروهای داخلی تنزل پیدا کند. همانگونه که انتظار میرود، کابین کم کیفیت در کوتاه مدت به صدا خواهد افتاد و همچنین امکان دارد قسمتهایی از داشبورد بیش از آنچه انتظار میرود دچار فرسودگی شود.
عیب چهارم، بازار خرید و فروش ضعیف
معایب برلیانس H230 موجب شدند که این خودرو نتواند فروش موفقی را در بازار کشورمان تجربه کند و توقف تولید نیز موجب کاهش عرضه این خودرو شد. با توجه به توقف تولید این محصول، انتظار میرود تمایل برای خرید برلیانس H230 به مرور کاهش یابد و مشتریان به سمت محصولات پرفروش و پرتیراژ دیگری متمایل شوند.
به دلیل فروش پایین، موجودی برلیانس H230 در بازار نسبت به رقبا اندک است و این خودرو به راحتی به فروش نخواهد رسید. از سوی دیگر برخی رقبای برلیانس H230 همچنان بر روی خط تولید قرار دارند و در نسخههای صفرکیلومتر قابل خریداری هستند. از این رو مصرفکننده ایرانی ترجیح میدهد به جای گلاویز شدن با مشکلات خودرویی که تولید آن متوقف شده، اقدام به خرید محصولات متداول بازار کند تا از دردسرهای آتی در امان بماند.
عیب پنجم، قیمت بالای خدمات و قطعات یدکی
یکی از عمده مشکلات خودروهای چینی به هزینه بالای قطعات یدکی و سرویسهای دورهای آنها مربوط میشود که این مورد نیز یکی از معایب برلیانس H230 است. هزینه نگهداری خودروهای اقتصادی میبایست مقرونبهصرفه بوده و برای مالک منطقی باشد. خودروهایی همچون پراید یا تندر 90 نیز با همین دید ساخته شدهاند و یکی از علل فروش بالای آنها همین مورد است.
برلیانس H230 اما مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و هزینه نگهداری آن با خودروهای گرانتر برابری میکند. قیمت قطعات ظاهری این خودرو در مقایسه با رقبا گرانتر است و با توجه به قطع همکاری برلیانس و پارس خودرو، انتظار میرود برخی قطعات به تدریج در بازار کمیاب شوند. به همین دلیل خرید برلیانس H230 برای مشتریان ایرانی در طولانی مدت تنشزا بوده و به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
کلام آخر
در یک جمعبندی نهایی میتوان گفت که برلیانس H230 به عنوان یک سدان اقتصادی خودرویی شایسته محسوب میشود که قیمتگذاری ناصحیح و فشار رقابت از سوی دیگر محصولات خانواده برلیانس و خودروهای همرده بازار، موفقیت آن را دچار خدشه کرد. در حال حاضر افزایش قیمت دور از ذهن این خودرو در کنار معایبی که در این مقاله به آن اشاره کردیم و همچنین توقف تولید برلیانس H230 باعث شده است، تا ارزش خرید تین خودرو کمتر از هر زمان دیگری باشد.
در این رنج قیمتی میتوانید برای خرید خودروهایی همچون سمند سورن و پژو پارس سال نیز اقدام کنید که شاید از مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با H230 برخوردار باشند، اما ضمن برخورداری از بازار خرید و فروش پر رونق، همچنان بر روی خط تولید قرار داشته و از نظر فنی نیز عملکرد بهتری نسبت به این سدان چینی دارند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین عزیز با این سدان جمع و جور، به زودی در مقالهای جداگانه به بررسی مزایای برلیانس H230 نیز میپردازیم.
نظر بدهید