مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
پست شده در بدون دسته بندی

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

قصد داریم به مقایسه ام وی ام x55 با کوپا T210 بپردازیم و تمامی ویژگی‌های منفی و مثبت و توانایی‌های این دو خودرو را در بوته آزمایش قرار دهیم.

 ام وی ام ایکس ۵۵ 

 MVM X55 را می‌توان نشانه تعهد شرکت چری به شریک ایرانی خود دانست؛ چراکه این خودرو در اوج تحریم‌ها و شانه‌خالی‌کردن کمپانی‌های خارجی از همکاری با خودروسازان داخلی، روانه بازار کشور شد.

این محصول خانوادگی که در چین با نام تیگو5X  شناخته می‌شود، از سال ۹۸ باروبندیل خود را به قصد بازار ایران بست و سر از نمایندگی‌های مدیران خودرو درآورد. X55 در دو تیپ اکسلنت و اکسلنت اسپرت مهمان خطوط تولید مدیرانی‌ها شده است؛ اما به دلیل قیمت نسبتا بالا، هنوز نتوانسته است دل مشتریان ایرانی را آن‌طور که باید برباید.

کوپا T210

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

 

شرکت ریگان خودرو برای آن‌که دستی بر آتش بازار خودروهای سواری کشور نیز داشته باشد، تصمیم گرفت به سراغ شرکت زوتی برود و مدل تی ۶۰۰ کوپه آن را به مشتریان ایرانی تحویل دهد؛ اما ازآن‌جایی‌که زوتی با سایپا مشغول همکاری بود، ریگان خودرو مجبور شد نام محصول جدیدش را به کوپا t210 تغییر دهد. کوپا، یک کراس‌اوور شهری جذاب با طراحی ظاهری برگرفته از برخی خودروهای شرکت فولکس واگن است که علی‌رغم ظاهر مناسب و بهره‌مندی از مزایای متعدد، به دلیل واردات محدود و عدم تمایل شرکت ریگان خودرو به تداوم تولید آن، نتوانست جایگاهی که استحقاقش را داشت، به چنگ آورد.

این محصول در سه تیپ اکسکلوسیو، رویال و فلگشیپ در کشور ما حاضر شده است که در این میان، نسخه فلگشیپ به عنوان مدل فول فروخته می‌شود. در مقاله پیش رو، ام وی ام ایکس 55 اسپرت اکسلنت را با کوپا T210 فلگشیپ مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه طراحی

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

 

بدون شک کوپا خودرویی زیبا و مزین به طراحی جوان‌پسندتر است و محصول مدیران خودرو به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند ادعایی خلاف این سخن داشته باشد.

قبول داریم که زیبایی امری سلیقه‌ای است؛ اما در این‌جا به قطعیت می‌گوییم که کوپا از هر جهت نسبت به  X55 شکیل‌تر به نظر می‌رسد. طرح چهره نه‌چندان چشم‌نواز کراس‌اوور چری، جذابیت چندانی در مقابل دست‌پرورده زوتی ندارد؛ به‌ویژه که طرح چهره کوپا از روی دست طراحان فولکس واگن تیگوان الگوبرداری شده است و نمای متعادل‌تری را در معرض دید قرار می‌دهد.

هم‌چنین طراحی قسمت پشت محصول ریگان خودرو نیز بی‌شباهت به برخی محصولات آئودی نیست و در‌مجموع، باید گفت که نمای ظاهری  T210 هیجان بیشتر به‌علاوه هماهنگی افزون‌تر بصری را در خود نهفته دارد.

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

 

در مورد طراحی داخلی نیز کفه ترازوی قضاوت ما به سمت قلم طراحان زوتی تمایل دارد و از جذابیت بصری بیشتر کابین کوپا T210 حکایت می‌کند. نظم ظاهری موجود در طراحی المان‌های مختلف به‌علاوه پختگی بیشتر نمای بصری کابین خودرو به‌ویژه در بحث داشبورد، کنسول میانی، غربیلک فرمان، رودری‌ها و سایر بخش‌ها ما را مجاب می‌کند تا نمای داخلی این خودرو را به‌نسبت، جذاب‌ و متعادل‌تر بدانیم؛ خصوصا که طراحی داشبورد و کنسول میانی ایکس ۵۵ به شیوه نامتقارن ترسیم شده است و به میزان رقیب خود بااصالت به نظر نمی‌رسد. هم‌چنین زوتی T600 اسپرت، فضای داخلی بسیار جادارتری را نسبت به رقیب خود ارائه می‌دهد و در بحث کیفیت متریال نیز تقریبا برتر احساس می‌شود.

مقایسه فنی ام وی ام  x55 با کوپا T210

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

 

MVM X55 طبق روال دو سه سال اخیر محصولات چری، به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مشترک با تیگو ۷ و آریزو ۵ توربو و آریزو ۶ مجهز شده است. ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت به‌علاوه ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور، حداکثر راندمان کاری این موتور چهار سیلندر به‌حساب می‌آید. جعبه‌دنده ۶‌سرعته اتوماتیک دو‌کلاچه نیز، به‌عنوان یار همیشگی موتور ایکس55 انتخاب شده است تا دست در دست یکدیگر، قوای حاصل را به محور جلو انتقال دهند.

این خودروی ۱۳۶۰ کیلوگرمی، قادر است شتاب صفرتاصدی معادل ۱۰.۹ ثانیه ارائه دهد.

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

 

دیگر شرکت‌کننده حاضر در این میدان، از لحاظ قدرت پیشرانه چندان برتر ظاهر نشده است و تقریبا همان نوع مشخصات فنی رقیب را ارائه می‌دهد. یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو که به کمک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک، قدرتی معادل ۱۵۶ اسب‌بخار به‌علاوه ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را به سوی محور جلو انتقال می‌دهد. با این وجود و علی‌رغم حدود ۲۳۰ کیلوگرم وزن بیشتر، کوپا تی210 قادر است ظرف مدت ۹.۲ ثانیه فرایند شتاب صفر‌تا‌صد را به انجام برساند. بنابراین، از لحاظ فنی نیز کوپا T210 در این بین رتبه برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

مدل خودرو ام وی ام x55 کوپا T210
پیشرانه 4 سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها 4 سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (Lit) 1.5 1.5
حداکثر قدرت 147 اسب‌بخار 156 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر 210 نیوتن‌متر
گیربکس 6سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) 6سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.5 لیتر در صد کیلومتر 8.4 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه) 10.9 9.2
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 190 180

مقایسه امکانات رفاهی

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

 

گرچه ام وی ام x55 اسپرت اکسلنت امکانات رفاهی نسبتا مطلوبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، اما T210 در برخی موارد نظیر سقف پانوراما، رادارهای کمکی راننده، تنظیم برقی صندلی‌، گرم‌کن صندلی جلو، درب صندوق عقب برقی هوشمند و شارژر وایرلس، در قیاس با رقیب خود سرآمدتر ظاهر شده است. با مطالعه جدول زیر، اطلاعات کامل‌تری پیرامون امکانات رفاهی این دو خودرو به دست خواهید آورد:

تجهیزات ام وی ام x55 کوپا t210
چراغ مه‌شکن عقب، چراغ ترمز LED، دی‌لایت، چراغ بدرقه مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور، تنظیم خودکار چراغ جلو، چراغ‌های پروژکتور LED
سیستم‌های مولتی‌مدیا USB، بلوتوث، قابلیت به اشتراک‌گذاری محتویات موبایل و تبلت روی مانیتور (Mirror Link)، نویگیشن، 6 بلندگو USB، AUX، بلوتوث، 8 بلندگو، نویگیشن، رادیو
صفحه نمایش 9 اینچی لمسی 8 اینچی لمسی
رینگ ها 17 اینچی آلومینیومی 18 اینچی آلومینیومی
آینه آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم‌کن آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم‌کن، آینه وسط ضد انعکاس با قابلیت تنظیم برقی،
تهویه مطبوع دیجیتال با دریچه تهویه عقب اتوماتیک با دریچه تهویه عقب
صندلی روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن، قابلیت تنظیم برقی 8 حالته صندلی‌ راننده و چهار حالته صندلی شاگرد
شیشه شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، سقف پانوراما، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ
سیستم‌های هشداردهنده سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) سنسور پارک ، سنسور فشار باد لاستیک، رادار نقطه کور و تغییر لاین
سایر امکانات کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، دوربین 360 درجه، تنظیم حالت رانندگی در دو حالت (Eco – Sport)، ساعت هوشمند با قابلیت کنترل قفل درب‌ها، بالاوپایین بردن شیشه‌ها و استارت پیشرانه، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد سنسور باران، کروز کنترل، دوربین دید عقب، فرمان الکتریکی دو حالته، صندوق برقی هوشمند، شارژر وایرلس

مقایسه ایمنی

زوتی  T600کوپه و چری تیگو ۴ (ایکس55) هر دو موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه استاندارد و امنیت چین C-NCAP شده‌اند؛ بنابراین، درمجموع می‌توان ایمنی یکسانی را برای این دو کراس اوور هم‌وطن در نظر گرفت.

البته وجود دو کیسه هوای بیشتر در محصول ریگان خودرو نوید امنیت بالاتر را برای سرنشینان کوپا  فلگشیپ نسبت به MVM X55 اسپرت اکسلنت خواهد داد.

تجهیزات ام وی ام X55 کوپا t210
تجهیزات ایمنی و حفاظتی ایزوفیکس، قفل کودک، ایموبلایزر، قفل مرکزی ایزوفیکس، قفل کودک، ایموبلایزر، قفل مرکزی
کیسه‌هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد) راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای (درمجموع 6 عدد)
سیستم ترمز و پایداری  

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل سرعت در شیب (DAC)

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)،

مقایسه ام وی ام X55 با کوپا T210 از نظر تجربه رانندگی

مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210
مقایسه ام وی ام X55 و کوپا T210

هنگامی که پشت فرمان کوپا قرار می‌گیرید، حس سوار شدن بر یک کراس اوور لوکس و سطح بالا به شما دست می‌دهد. چنین حسی در ام وی ام کمتر تجلی پیدا خواهد کرد. از لحاظ ارگونومی نیز راننده در کابین تی210 احساس آسودگی بیشتری خواهد داشت و از کیفیت بالاتر آن لذت بیشتری به چنگ خواهد آورد. در این بین گرچه میزان دید به اطراف برای راننده کوپا در حد معقول است اما نسبت به X55 نیاز به رعایت احتیاط بیشتر در حرکت به اطراف یا عقب دارد که البته با وجود انواع دوربین این عیب تا حد زیادی مرتفع شده است.

کوپا در شتاب گیری چالاک‌تر از  رقیب خود عمل می‌کند اما گلایه هایی نسبت به هماهنگی میان گیربکس و جعبه دنده آن وجود دارد. سیستم تعلیق کراس اوور ریگان نیز نرم‌تر از X55 بوده  و به خوبی ضربات وارده را در دل خود هضم می‌کند اما پایداری کمتر و بادی رول بیشتری در عبور از مسیرهای منحنی‌شکل ارایه می‌دهد.

قدرت ترمزهای هر دو خودرو در بازدارندگی از سرعت‌های بالا تقریبا اطمینان بخش به نظر می‌رسد ولی در این میان ترمز کوپا احتیاج به اندکی قلق‌گیری دارد و شاید در ابتدا احساس کنید که مقداری دیر وارد مدار می‌شود؛ با وجود این مشکل چندانی وجود ندارد و بعد از عادت کردن به نحوه ترمزگیری، راننده کوپا می‌تواند با ذهنی فارغ از دغدغه‌های ایمنی به حرکت خود ادامه دهد.

مقایسه شرایط بازار

مدیران خودرو از همان ابتدا سنگ بنای عرضه محصولات چری را در ایران بسیار محکم گذاشت؛ در نتیجه دیوار خدمات پس از فروشش آنقدر استحکام دارد که همچون برخی تولیدکنندگان و مونتاژکاران محصولات چینی در ایران، تا ثریا کج بالا نرود. بنابراین محصولاتش نسبت به مدل‌های کم نام‌ونشان چینی در ایران از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند.

در این میان گرچه ام وی ام ایکس ۵۵ به اندازه سایر محصولات چری در بازار ایران جا باز نکرده اما با این حال، در مقایسه با کوپا شرایط بازار بسیار بهتری دارد؛ به‌ویژه که از لحاظ فنی مشابهت کامل با چری تیگو ۷ داشته و لوازم یدکی آن به‌وفور در بازار یافت می‌شود. نمایندگی‌های مدیران خودرو نیز در سراسر کشور آماده ارائه خدمات به این محصول هستند.

این در حالی است که کوپا پشتوانه خدماتی چندان گسترده‌ای در ایران ندارد و لوازم بدنه و قطعات یدکی آن به‌دشواری در بازار یافت می‌شود. بنابراین بازار خریدوفروش ایکس55 پررونق‌تر از تی ۲۱۰ دنبال می‌شود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×