معایب ام وی ام 110
پست شده در بدون دسته بندی

معایب ام وی ام 110

معایب ام وی ام 110

در اواخر دهه‌ی 70 خودروی بسیار کوچکی پا به بازار ایران گذاشت که توانست بازار قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهد. خودرویی کم‌مصرف، کوچک و نسبتا باکیفیت که با طراحی تخم‌مرغی خود توانست خودش را در دل بسیاری جا کند. نام این خودرو دوو ماتیز است. بعد از توقف تولید ماتیز، چینی‌ها که توانایی و شهرت خاصی در کپی کردن محصولات مختلف از جاسوییچی گرفته تا خودرو را دارند از فرصت استفاده کرده و نمونه‌ی چینی ماتیز را تولید کردند.

شرکت مدیران خودرو نیز با مشاهده خلا بازار در رده‌ی قیمتی پایین، از این فرصت استفاده کرده و ام وی ام 110 را وارد بازار ایران کرد. این خودرو در ابتدا چری QQ نام داشت و در دو نمونه‌ی 3سیلندر و 4سیلندر به بازار عرضه شد. با ورود MVM 110 به بازار ایران، تنها رقیبی که در کنار این خودرو خودنمایی می‌کرد، پراید خودمان بود. اما ام وی ام 110 به سرعت نشان داد که حتی رقیب پراید هم نیست. نبود قطعات یدکی و بازار دست دوم بسیار بد ام وی ام 110 باعث عقب ماندن آن از رقیبش پراید شد. نسخه 3 سیلندر این خودرو با قدرت 52 اسب بخار و جعبه دنده دستی و مدل 4 سیلندر با قدرت 68 اسب بخار و با دو جعبه دنده‌ی دستی و اتوماتیک تولید شده است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به شیشه‌ بالابرهای برقی جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی و سیستم پخش MP3 با پورت USB و … اشاره کرد.

درست است که ابعاد جمع و جور و مصرف سوخت مناسب از مزایای ام وی ام 110 است اما معایب آن بیشتر از محاسن آن بوده که می‌توان به طراحی کپی شده، نامناسب برای جاده، کابین کوچک و صفحه کلاچ و موتور ضعیف و قدرت کم آن اشاره کرد.

همچنین قابل ذکر است که تفاوت نسخه‌های مختلف این خودرو تنها در پبشرانه آن‌ها بوده و تفاوتی در گیربکس، ابعاد و امکانات آن وجود ندارد.

معرفی ام وی ام 110 ، چرا چینی ها محبوب شدند؟

قبل از اینکه با ام وی ام و معایب ام وی ام 110 جدید آشنا شویم خوب است بدانیم که این روزها خودروهای چینی با برندهای مختلف در معابر شهرهای کشورمان خودنمایی می‌کنند. زمان زیادی از روزهایی که مردم حالشان از تولیدات این خلق چشم‌ تنگ به هم می‌خورد نگذشته است. تا همین چند سال پیش، بیشتر افراد با دیدن ماشین‌های چینی چهره‌شان در هم می‌رفت و خلقشان تنگ می‌شد. حالا در اواخر سال 97 اما قصه به شکل دیگری است و بسیاری از مردم برای داشتن بعضی از این چینی‌ها رو به خرید اقساطی و چکی می‌آورند.
پیشرفت خودروسازان چین از طرفی و اعمال محدودیت‌های مضحک توسط مسئولین از طرفی دیگر، باعث شده تا بسیاری از مردم جامعه که هنوز توانایی خرید خودروی 0 کیلومتر را دارند چاره‌ای جز خرید این خودروها و یا خودروهای وطنی خودمان نداشته باشند. به‌هرحال کار به اینجا کشیده و خودروهایی که روزگاری نه‌چندان دور از منفورترین‌ها بودند، هم‌اکنون به دلیل قیمت بالا در برخی از مدل‌ها برای بسیاری دست‌نیافتنی شده‌اند. هموار کننده‌ی این مسیر برای خودروسازان چینی ام وی ام 110 بود. ام وی ام از محصولات شرکت چری است.

این کمپانی مستقیماً به دولت چین تعلق دارد و بنا به دلایلی که خودشان می‌دانند تصمیم گرفتند تا برخی از محصولات خود را در ایران بانام ام وی ام به بازار عرضه کنند. این مقاله هم در مورد معایب ام وی ام 110 است.

معایب ام وی ام 110
معایب ام وی ام 110

ام وی ام 110 کپی برابر اصل ماتیز

روح بزرگ ام وی ام 110 که دوو باشد در دهه‌ی 80 خورشیدی که محصولات دوو همچنان در ایران تولید می‌شد، در کنار سی یلو، اسپرو و ریسر، دووی دیگری وجود داشت به نام ماتیز. خودرویی بسیار جمع‌وجور که مصرفی کاملاً شهری داشت. گرچه در ابتدای ورود این خودرو به بازار هجمه‌های زیادی علیه آن وجود داشت، اما پس از مدتی به دلیل کم‌مصرف بودن و خصوصیات خوب مربوط به خودروهای شهری جای خود را در دل مشتریان و به‌خصوص خانم‌ها باز کرد.

قسمت و تقدیر به‌گونه‌ای بود که جنرال موتورز آمریکا دوو را خرید و به دلیل روابط دوستانه و بسیار خوب ایران و آمریکا! محصولات دوو با ایران و مردمانش خداحافظی کردند.

کمپانی چری که گویا در کمین نشسته بود زمان را مناسب دید و با خروج دوو از ایران خودرویی ساخت که کپی کامل از دوو ماتیز بود و نام آن را ام وی ام 110 گذاشت. این خودرو توانست جایی که ماتیز به‌سختی و با کیفیت خوب برای خود فراهم کرده بود را غصب کند و همچنین سیگنالی به دیگر خودروسازان کشور خود بفرستد. بیایید، اینجا فتح شدنی است!

ام وی ام 110 قدیم

همان‌گونه که گفتیم ام وی ام 110 در ابتدا کپی کاملی از ماتیز بود که هیچ تلاشی هم برای متفاوت جلوه کردن آن نشده بود. دلیلی برای این امر هم وجود نداشت، این خودرو آمده بود تا جای ماتیز را بگیرد. البته باید گفت که این کپی و تقلید فقط در ظاهر بسیار شبیه به ماتیز بود و در مسائل فنی و ایمنی فاصله‌ای زیادی با آن داشت. خلاصه که پس از مدتی حضور در بازار ایران بازهم القابی که در ابتدا به ماتیز می‌دادند به ام وی ام 110 اطلاق شد. قورباغه، جاروبرقی، جاسوئیچی و … .

هرچقدر که ماتیز برای کسب احترام جامعه تلاش کرد، این خودرو برعکس آن عمل کرد و شاید تنها نکته‌ی مثبت آن مصرف سوخت بسیار پایین بود. به‌قدری پایین که می‌گفتند کافی است با آن از کنار پمپ‌بنزین عبور کنید تا با بوی بنزین به حرکت خود ادامه دهد. البته با توجه به موتور کم قدرت و خسته‌ای که روی این خودرو قرار داشت، این مسئله طبیعی بود. ام وی ام 110 در ابتدا تنها در نسخه‌ی 3 سیلندری روانه‌ی بازار می‌شد. حجم این موتورهای 3 سیلندر تنها 800 سی‌سی بود و 51 اسب بخار و 70 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. سپس مدل 4 سیلندر آن به بازار آمد که حجم 1.1 لیتری داشت، کمی بیشتر از 2 بطری کوچک آب‌معدنی. این موتورهای کم قدرت، حرکت کردن را برای این اسباب‌بازی به جان کندن تبدیل می‌کرد. در برخی موارد اگر 4 نفر سرنشین در این خودرو حضور داشتند از رمپ پارکینگ بالا نمی‌آمد و همه باید پیاده می‌شدند تا ماشین بتواند حرکت کند.

ایمنی ام وی ام 110 طرح قدیم

در مورد ایمنی این خودرو هم بگذارید این را بگوییم که چند سال پیش خبری به بیرون درز کرد با این مضمون: خودروی ام وی ام 110 دارای کم‌ترین ضریب ایمنی ممکن است و حتی در چین هم اجازه‌ی تردد در داخل شهر را ندارد چه برسد به جاده‌های بین‌شهری، تنها مکانی که می‌توان از این خودرو استفاده کرد در داخل شهرک‌های صنعتی است.

به زبان دیگر یعنی این خودرو آن‌قدر امن نیست که خود دولت چین هم که به قساوت قلب و کمونیسم مشهور است نمی‌گذارد مردمش از این خودرو استفاده کنند؛ اما در ایران خانواده‌ای کم‌جمعیت سوار بر این خودرو از تهران تا بندرعباس می‌روند. حالا تقصیر متوجه مسئولین و اهمیت بیش‌از‌حدی است که به ما می‌دهند یا مردم به خاطر ناآگاهی و بی‌توجهی‌شان مقصر هستند را نمی‌دانیم.

 

معایب ام وی ام 110
معایب ام وی ام 110

ام وی ام 110 جدید

ام وی ام برای به دست آوردن بازار و شروع انقلاب چینی‌ها نیاز داشت تا به‌جای دوو وارد ایران شود. این خودروساز هم پس‌ازاینکه جای خود را تثبیت کرد فهمید می‌تواند بیشتر شبیه خودش باشد. ام وی ام 110s در طراحی ظاهری منحصر به خود ام وی ام است. طراحی این خودرو هم مانند بیشتر خودروهای جدید چینی در ایتالیا انجام‌شده است و اگر نگوییم زیبا است نمی‌توانیم چیزی از زشت بودن آن‌هم بگوییم. در کل با توجه به کاربرد شهری خودرو طراحی مناسبی است.

طراحی خودرو در داخل هم پیشرفت محسوسی داشته که البته قابل‌انتظار هم بود؛ اما مانند اکثر خودروهای چینی کیفیت قطعات داخل خودرو بسیار بد است.

موتور این خودرو 1 لیتری و 4 سیلندر است که برای خودرویی با این وزن و ابعاد بد هم نیست ولی با هر دیدی که نگاه کنیم بازهم ضعیف است. این ضعف به‌خصوص وقتی چندسرنشین درشت‌اندام در آن بنشینند مشهود است. البته اگر چندسرنشین درشت‌اندام داخل این خودرو جا شوند.

ایمنی ام وی ام 110 جدید

ضریب ایمنی این خودرو گرچه نسبت به مدل قبلی خود بهتر شده ولی همچنان در دسته‌ی خودروهای ایمن قرار نمی‌گیرد. توصیه می‌شود که فقط برای سفرهای درون‌شهری از آن استفاده کنید. گرچه قابل پیش‌بینی است که به این توصیه‌ها توجهی نشود.

صدای زیادی از موتور و متعلقات آن به داخل اتاق وارد می‌شود که تا به این لحظه راه‌حلی هم برای آن پیدا نشده است.

دیگر مشکل این خودرو فضای بسیار کم صندوق‌عقب آن است که به‌هیچ‌عنوان به درد خانواده‌های پرجمعیت نمی‌خورد. البته با توجه به شهری بودن این خودرو نباید در این زمینه توقعی از آن داشت.

به‌هرحال با تمام مشکلات و معایب و با توجه به اینکه قیمت‌ها به طرز عجیبی رشد داشته‌اند، حق انتخابی برای مردم باقی نمانده است.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×