مشخصات لیفان X60
پست شده در بدون دسته بندی

مشخصات لیفان X60

مشخصات لیفان X60

از دیدگاه عامه‌ی مردم و مصرف‌کنندگان، زیبایی قابل قبولی در کراس‌اور کامپکت لیفان، باتوجه به قیمت و رقبا دیده می‌شود. هرچند که بیش از ۵ سال از طراحی X60 می‌گذرد و محصولات پرتعداد چینی با چهره‌های متفاوت در ایران حضور دارند، می‌توان امتیاز خوبی به نمای بدنه و چراغ‌ها داد. البته نباید فراموش کرد که ظاهر این کراس‌اور، کاملا قدیمی و خارج از زبان طراحی خودروهای مدرن به‌نظر می‌رسد اما فروش بالای محصولاتی نظیر سوزوکی گرند ویتارا، مزدا۳ و حتی جک S5 ثابت کرده است، خریدار ایرانی در مقابل مدل‌های جدید، مقاومت نشان می‌دهد و تقاضا برای نمونه‌های قدیمی را ترجیح می‌دهد. می‌توان مطمئن بود، در صورت عرضه‌ی لیفان X60 با ظاهر مدل ۲۰۱۹ و قیمت عادلانه، فروش خوب این خودرو، ادامه داشته باشد. از دیدگاه نگارنده، می‌توان محصول لیفان را زیباتر از ام‌وی‌ام X22 و چانگان دانست، در حالی‌که هایما S5 و هاوال H2، جذابیت بیشتری دارند.

کمبود امکانات ایمنی، شاید مهم‌ترین نکته منفی در لیفان X60 باشد. امروزه حتی در خودروی ارزان‌قیمتی مثل ام‌وی‌ام X22 هم، آپشن حفظ خودرو در شیب (HHC) وجود دارد؛ اما چنین سیستمی در لیفان X60 دیده نمی‌شود. جالب است بدانید، فناوری نسبتا ساده‌ی HHC برای خودروهایی مثل لیفان X60 که از پیشرانه‌ی ضعیفی استفاده می‌کنند، ضروری‌ است تا حرکت در سربالایی‌، ساده‌تر شود. این خودرو مثل بسیاری دیگر کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین، فقط با ۲ کیسه هوا ارائه می‌شود و از سیستم مدیریت تعادل ESP، بی‌بهره است.

 

مشخصات لیفان X60
مشخصات لیفان X60

 

رانندگی طولانی‌مدت با لیفان X60، نکات جالبی به‌همراه دارد که در ادامه اشاره می‌شود. مهم‌ترین معضل خودرو، فقدان پیشرانه‌ی قدرتمند، جعبه‌دنده مدرن و فناوری‌های کمک‌راننده است که البته، این مشکل در کراس‌اورها رقیب، مثل ام‌وی‌ام X22 و چانگان هم، دیده می‌شود. موتور ۱.۸ لیتر ۱۳۱ اسب‌بخار برای محصولی با وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم، کافی به‌نظر نمی‌رسد و برای رانندگی آرام در شهر، مناسب خواهد بود. مصرف سوخت لیفان X60 هم، حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است تا در کلاس خودروهای کم‌مصرف، جایی نداشته باشد.

از نظر کیفیت رانندگی، شاهد عملکرد متفاوت لیفان X60 در شرایط مختلف هستیم. هنگام حرکت در مسیر مستقیم و عبور از دست‌اندازهای شهری، فنرهای نرم و منعطف خودرو به کمک می‌آیند و مانع از احساس خشکی و ضربه‌ی احتمالی به پایین‌تنه‌ی سرنشینان، می‌شوند. از سویی دیگر، همین نرمش سیستم تعلیق و فنربندی، می‌تواند در زمان پیچیدن با سرعت بالا یا مانورهای ناگهانی، مشکل‌ساز شود و تعادل خودرو را بر هم بزند. در چنین شرایطی، فقدان سیستم مدیریت تعادل ESP (برای حفظ خودرو در مسیر مستقیم) و نیاز به احتیاط بیشتر توسط رانند، به‌شدت احساس می‌شود. این محصول، از فناوری‌هایی مثل TCSو ESC نیز، بهره‌مند نیست تا با کنترل کشش و گشتاور، به رانندگی آرام در سربالایی‌ها ممکن کند. بنا به اظهارنظر مالکان X60، خودرو در حالت تعویض دنده‌ی خودکار و حرکت در شیب‌های تند به سمت بالا، با ایست کامل یا ناتوانی مواجه می‌شود که البته به همین دلیل، لازم است راننده‌ی لیفان X60، خودرو را در حالت تعویض دنده دستی قرار دهد و با کمی فشار بر پدال گاز، حالتی شبیه به نیم کلاچ شبیه‌سازی کند.

مشخصات لیفان X60
مشخصات لیفان X60

در مجموع، می‌توان قیمت تمام‌شده و خدمات پس از فروش نسبتا خوب کرمان موتور را، مهم‌ترین نکات مثبت و دلایلی بر تقاضای متعادل بازار ایران برای لیفان X60 در سال‌های اخیر دانست. چنانچه بخواهیم مقایسه‌ای بین این خودرو و دیگر کراس‌اورهای کوچک چینی در بازار ایران داشته باشیم، می‌توان ادعا کرد که ام‌وی‌ام X33 S اسپرت با پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۳۴ اسب‌بخار، بدنه‌ی جادارتر و آپشن‌های رفاهی بیشتر، ارزش خرید بالاتری دارد. هاوال H2 هم، اگرچه با قیمتی حدود ۱۰ تا ۲۰درصد گران‌تر از لیفان X60، وارد بازار ایران خواهد شد، اما به لطف ظاهر مدرن، پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱۴۱ اسب‌بخار و انبوهی از امکانات فنی-رفاهی، جذاب‌تر از لیفان به‌نظر می‌رسد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×