سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز
پست شده در بدون دسته بندی

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

در سیستم ترمز خودرو ممکن است اشکالات مختلف و متعددی وجود داشته باشد یا به‌وجود بیاید که باید با آن‌ها آشنا باشیم و درصورتی‌که آن‌ها را در خودرو مشاهده کردیم، در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنیم. دقت داشته باشید که برخی از اشکالات موجود در سیستم ترمز خودرو را حتما مهم بدانید تا جایی‌که ممکن است مجبور شوید خودروی خود را به‌صورت یدک به تعمیرگاه منتقل کنید.

نرم یا شل بودن بیش از حد پدال ترمز

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز
سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

 

نرم بودن بیش از حد پدال ترمز نشان‌دهنده درست کار نکردن سیستم ترمز است و به احتمال زیاد زمانی که پدال ترمز را فشار بدهید درست عمل نخواهد کرد. نرم بودن بیش از حد ترمز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می‌توان به کم بودن روغن ترمز در مخزن روغن ترمز، تخلیه روغن به دلیل نشت و مشکلات در سیستم بسته مدار ترمز خودرو اشاره کرد. هوا داشتن سیستم ترمز خودرو نیز می‌تواند دلیلی بر نرم بودن پدال ترمز باشد که باید با هواگیری آن را برطرف کرد. درصورتی‌که سیستم ترمز شما خوب عمل نمی‌کند یا پدال ترمزتان بیش از حد نرم است بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید. چنانچه نشتی در سیستم ترمز خودرو وجود داشته باشد، باید محل نشتی مشخص شده و کمبود روغن تامین شود؛ همچنین هواگیری سیستم ترمز را انجام بدهید تا بتوانید در مواقع لزوم از سیستم ترمز خود به‌خوبی استفاده کنید.

دقت داشته باشید علاوه‌بر مسائلی که گفته شد فاسد شدن روغن ترمز نیز می‌تواند این مسئله را ایجاد کند. فاسد شدن روغن ترمز بر اثر افزایش رطوبت این ماده شیمیایی امکان‌پذیر خواهد شد؛ بنابراین درصورتی‌که احساس کردید سیستم‌ترمز شما خوب عمل نمی‌کند، نشتی یا هوایی نیز در آن وجود ندارد بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و روغن خودرو را تعویض کنید، یعنی روغن سیستم را تخلیه کرده و دوباره آن را روغن‌گیری و سپس هواگیری کنید.

سفت بودن بیش از حد پدال ترمز

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز
سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

 

در این بخش از مقاله «قفل کردن ترمز خودرو» به سفتی بیش از حد پدال ترمز اشاره خواهیم کرد. سفت بودن بیش از حد پدال ترمز که به اصطلاح و در عامه به آن چوب شدن پدال ترمز نیز گفته می‌شود، در حالتی پیش می‌آید که پدال ترمز شما بیش از حد سفت باشد؛ ولی با فشردن ترمز عکس‌العمل خاصی برای متوقف شدن خودرو مشاهده نمی‌کنید. این مسئله دقیقاً نقطه مقابل نرم بودن پدال ترمز خواهد بود. بهتر است برای این ایراد نیز به تعمیرگاه‌های متخصص و مجاز مراجعه کنید. مشکل سفت بودن بیش از حد پدال ترمز در زمان ترمزگیری معمولاً از میزان نبودن سطح روغن ترمز در مخزن روغن ترمز یا وجود مشکلاتی در سیستم بوستر ترمز به‌وجود می‌آید.

یک راه بسیار ساده برای تست بوستر ترمز خودروی شما وجود دارد، هنگامی‌که خودروی شما خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید تا عملاً پر شده و پدال سفت شود، در دفعه آخر که پدال سفت بود استارت بزنید، درصورتی‌که پدال ترمز نرم شد نشان می‌دهد که بوستر ترمز شما سالم عمل می‌کند؛ ولی اگر پدال ترمز همچنان سفت باقی ماند، نشان‌دهنده ایراد و اشکالی است که در سیستم بوستر ترمز وجود دارد.

قفل کردن ترمز

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز
سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

 

در برخی از موارد پیش می‌آید که پس از ترمز گرفتن احساس می‌کنید همچنان لنت‌های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش‌خش زیادی شنیده می‌شود یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می‌شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد. درصورتی‌که درگیر شدن یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخ‌ها اتفاق افتاده باشد، تعادل خودرو نیز به‌خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل می‌شود.

در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد. برای مثال می‌تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده و عملکرد سیستم ترمز همچنان درگیر مانده باشد. یک احتمال رایج دیگر نیز گیر کردن لنت‌های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ یا برروی دیسک‌ها است که باعث می‌شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ یا دیسک است، آسیب جدی وارد شود.

درصورتی‌که از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو مشکلی ایجاد شده باشد، بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و مشکل آن برطرف شود.

از جمله دلایلی که می‌تواند باعث چسبندگی بین لنت و دیسک ترمز شود، سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز‌های پیاپی در سرازیری‌های جاده است. علاوه‌بر این چنین مشکلی می‌تواند باعث قفل کردن ترمز می‌شود. از طرفی ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه کند و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک‌های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند؛ در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد. در این مواقع معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی‌تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

علاوه‌بر مسائلی که در بالا ذکر شد خراب بودن نگهدارنده و پین‌های گیره ترمز که پیستون‌ها برروی آن قرار گرفته‌اند نیز در ترمزهای کاسه‌ای می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ترمز کاسه‌ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها است، شکستگی فنر کفشک‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود.

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز
سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

 

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نیز می‌تواند یکی دیگر از ایرادها و عیوب سیستم ترمز خودرو باشد. البته دقت داشته باشید که پدال‌های هر خودرو با خودروی دیگر اندکی تفاوت خواهند داشت. برای مثال پدال هر خودرو می‌تواند در قسمتی عملکرد مناسب خود را انجام دهد و شل یا سفت بودن هر کدام از این پدال‌ها در خودروهای مختلف اندکی با یکدیگر متفاوت است. همچنین بالا یا پایین بودن پدال ترمز نیز مشابه همین مسئله در خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود؛ ولی پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود عیب و ایرادی در سیستم ترمز خودرو است.


صدای سوت لنت ترمز

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود برخی از عیوب مانند ساییدگی بیش از حد لنت‌ها، خراب شدن سیلندرهای ترمز، خوب عمل نکردن بوستر ترمز، هواگرفتگی در مدار روغن ترمز خودرو، پایین بودن سطح روغن، آسیب دیدگی لوله‌ها یا مدار ترمز، نشتی روغن ترمز و تنظیم نبودن اجزای مختلف آن باشد. در صورتی که به تعمیرگاه مراجعه کردید و هیچ‌کدام از این عیب و ایراد در سیستم ترمز خودروی شما دیده نشد، ممکن است مشکل از رگلاژ نبودن ترمز یا رگلاژ نبودن پدال ترمز خودرو باشد که به‌راحتی قابل تنظیم خواهد بود و دردسر زیادی نخواهد داشت.

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز
سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

 

به آخرین بخش از مقاله «قفل کردن ترمز خودرو» رسیدیم. صدای سوت لنت ترمز یکی از مسائلی است که در برخی از خودروها و توسط برخی از دارندگان خودرو جدی گرفته نمی‌شود، اما این مسئله می‌تواند باعث آسیب دیدگی قطعات دیگری مانند دیسک ترمز خودرو شود. دقت داشته باشید در برخی از موارد تنها در هنگام ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز شنیده می‌شود؛ ولی در برخی از خودروها بدون فشردن پدال ترمز صدای سوت لنت ترمز شنیده خواهد شد. درصورتی‌که بدون فشردن پدال ترمز مشکل سوت لنت ترمز وجود داشته باشد، باید سیستم ترمز به‌طور کلی بررسی شود؛ زیرا امکان دارد سیستم ترمز خودرو قفل کرده باشد.

چنانچه فقط در موقع ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز را می‌شنوید، ممکن است لنت‌های خودرو تمام شده باشد و قسمت انتهایی قطعه لنت بر روی صفحه دیسک کشیده شده و صدای ناهنجاری را ایجاد کند. همچنین ممکن است جنس لنت‌های تعویض شده نامرغوب باشد و باعث ایجاد سرو‌صدای اضافه شود. در هر حال بهتر است برای بررسی این مسائل و مشکلات به تعمیرگاه مراجعه کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تعویض لنت باید به آن دقت داشته باشید این است که بیشتر لنت‌های ترمز موجود در بازار دارای گارانتی هستند، یعنی درصورتی‌که صدای سوت لنت ترمز را پس از نصب به گوشتان رسید، می‌توانید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا لنت‌های خودرویتان بدون هزینه تعویض شود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×