تریم یا تیپ خودرو چیست؟
پست شده در بدون دسته بندی

تریم یا تیپ خودرو چیست؟

تریم یا تیپ خودرو چیست؟

اگر تجربه خرید خودرو به‌خصوص خودروهای خارجی را داشته باشید، به خوبی میدانید پس از انتخاب برند سازنده، دو نکته‌ی مهم دیگر که باید در نظر داشت؛ سال ساخت و تیپ یا به‌بیانی دیگر، تریم است.
احتمالاً مشاهده کرده‌اید که یک مدل جدیدتر، ارزان‌تر از یک مدل قدیمی‌تر با تریم متفاوت باشد.

به‌طور کلی، تیپ مشخص‌کننده‌ی مشخصات فنی، پکیج‌های آپشن، تجهیزات رفاهی و ایمنی خاص در هر خودرو است. در واقع هر مدل در بازار جهانی یک تیپ استاندارد دارد و تیپ‌های دیگر با داشتن تجهیزات بیشتر، قیمت متفاوتی خواهند داشت.

تریم یا تیپ خودرو چیست؟
تریم یا تیپ خودرو چیست؟

استفاده از تریم در ایران

متاسفانه در کشورما استفاده از تریم یا تریپ چندان مرسوم نیست و اکثر محصولات تولیدشده توسط خودروسازان، تنها در یک تیپ عرضه می‌شوند؛ با این حال، حضور گسترده خودروهای چینی و گسترش فعالیت خودروسازان خصوصی طی سال‌های اخیر، این رویه را تاحدودی تغییر داده است. برای مثال، خودروسازی هم‌چون مدیران خودرو، ام وی ام X22 را در چهار تیپ از امکانات و تجهیزات به بازار عرضه می‌کند. تیپ پایه به امکاناتی حداقلی مجهز است و از گیربکس دنده‌ای بهره می‌برد در حالی‌که کامل‌ترین نسخه به گیربکس اتوماتیک و انواع امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است.

چرا استفاده از تریم در بین خودروسازان فراگیر شده است؟

خودروسازان برای اینکه مشتریان درک بهتری نسبت به انواع مختلف خودرو داشته باشند و هنگام خرید بتوانند تفاوت‌های موجود بین هرتیپ را در نظر بگیرند به عرضه خودرو در تریم‌های مختلف پرداخته‌اند. از سوی دیگر، عرضه خودرو در تیپ‌های مختلف به خودروسازان این امکان را می‌دهد تا نیازها و سلیقه‌ مشتریان در بازارهای مختلف را شناسایی کنند. برای مثال مشتریان در بازار خودرو چین به تیپ پایه خودروها علاقه دارند، مشتریان اروپایی خودروهای پاک می‌پسندند و مشتریان آمریکایی نیز خودروهای سایز بزرگ با گیربکس اتوماتیک را خریداری می‌کنند.

تریم یا تیپ خودرو چیست؟
تریم یا تیپ خودرو چیست؟

تریم پایه

تریم پایه خودرو، به حداقل امکانات ایمنی و رفاهی مجهز است؛ اما در میان تیپ‌های دیگر عرضه شده مقرون‌به‌صرفه‌ترین نسخه محسوب می‌شود.

تیپ پایه، ضعیف‌ترین قوای فنی را در خود جای داده است و ظاهر خارجی آن نیز در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارد. به طور معمول، آینه‌های جانبی با تنظیم دستی و بدون گرم‌کن، سیستم تهویه غیراتوماتیک (دستی)، رینگ‌های فولادی با قالپاق پلاستیکی، گیربکس دنده‌ای و سپرهای پلاستیکی مشکی‌رنگ ساده، صندلی‌ خودروها در تیپ پایه نیز به روکش پارچه‌ای مجهز هستند و سیستم صوتی این تریم نیز بسیار ساده است.

چقدر درمورد برند کیا و محصولات ساخت این برند خودروسازی اطلاعات داری؟؟؟؟ اینجا کلیک کن…

هم‌چنین امکان دارد این تیپ فاقد امکاناتی هم‌چون سانروف یا سنسور پارک باشد. به طور معمول، خودروسازان جهانی امکانات ایمنی را از تیپ پایه خودروها حذف نمی‌کنند؛ اما این رویه، درخصوص خودروسازان چینی و ایرانی مشاهده می‌شود و شاهد اعمالی هم‌چون حذف ترمزهای دیسکی چرخ‌های عقب و جایگزینی آن‌ها با ترمزهای کاسه‌ای هستیم!

تریم یا تیپ خودرو چیست؟
تریم یا تیپ خودرو چیست؟

تریم میانی

سطوح بعدی، تریم‌های میانی هستند که برخی تجهیزات اضافه در این سطح مشاهده می‌شوند که از جمله آن‌ها، می‌توان به گیربکس اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، نمایش‌گر سیستم چندرسانه‌ای به‌همراه دوربین عقب و سنسور پارک، سامانه مسیریاب ماهواره‌ای، سانروف، رینگ‌های آلیاژی و چراغ‌های LED اشاره کرد. بطورکلی این امکانات با بالارفتن قیمت خودرو، افزایش خواهد یافت.

تریم یا تیپ خودرو چیست؟
تریم یا تیپ خودرو چیست؟

تریم فول‌آپشن

بالاترین تریم یا تیپ خودرو، تمام ویژگی‌های تیپ‌های قبلی به‌اضافه مشخصات جدیدی را در خود جای می‌دهد و البته گران‌ترین تیپ یا تریم در میان نسخه‌های عرضه‌شده یک خودرو است. صندلی‌های تهویه‌شونده، روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها، سانروف، سیستم مالتی‌مدیای پیشرفته و امکانات ایمنی متعدد، از جمله امکانات بالاترین تریم هر خودرو هستند؛ این سطح از نظر قوای فنی در بهترین شرایط قرار دارد و قوی‌ترین پیشرانه و هوشمندترین گیربکس را در تیپ فول هر خودرو می‌توان یافت.

تو دوران کرونا براحتی میتونی لوازم یدکی ماشینت رو از یه فروشگاه معتبر آنلاین سفارش بدی.. اینجا کلیک کن

البته با توجه به رده قیمتی هر خودرو و کلاسی که در آن قرار دارد، تنوع امکانات موجود در تیپ فول آپشن می‌تواند متفاوت باشد؛ به عبارت دیگر، ممکن است امکانات موجود در تیپ پایه خودروی لوکسی همچون ب ام و 528 در سطح بسیار بالاتری نسبت به تیپ فول میتسوبیشی لنسر قرار داشته باشد.

Trim Level چیست؟

تریم لول به طور ساده نسخه‌های مختلف از یک مدل خودرو با آپشن‌ها و امکانات مختلف است.
این تنوع میتواند در مواردی مثل موتور تقویت شده، طراحی شخصی‌سازی شده مثل طراحی و تزئینات داخلی خودرو نمود کند.

تریم یا تیپ خودرو چیست؟
تریم یا تیپ خودرو چیست؟

تریم را با آپشن اشتباه نگیرید

یکی از اشتباهات رایج میان علاقه‌مندان خودرو اشتباه گرفتن تریم با آپشن است. اجازه بدهید با یک مثال تفاوت این دو اصطلاح را در یک مثال واقعی با هم بررسی کنیم. شرکت خودروسازی کادیلاک را در نظر بگیرید. در این خودروسازی آمریکایی می‌توانید تریم های زیر را انتخاب کند:
• XTS
• Luxury
• Premium Luxury
• Platinum
• Platinum V-Sport TT
اگر شما تریم لاکچری را انتخاب کنید، امکاناتی مانند گرم‌کن صندلی یا گرم‌کن فرمان را در خودرو خواهید داشت. حالا اگر یک پله بالاتر برویم و Premium Luxury را انتخاب کنیم علاوه بر امکانات بالاتر می‌توانیم از سیستم صوتی فوق حرفه‌ای استفاده کنیم. شما می‌توانید تریم های بالاتر را هم انتخاب کنید که البته باید پول بیشتری هم پرداخت کنید.

معمولاً تجهیزاتی که به‌عنوان آپشن روی مدل پایه قابل سفارش هستند، در تریم‌های گران‌تر به‌صورت استاندارد نصب شده‌اند؛ البته با آپشن‌ها می‌توان یک مدل پایه را مجهزتر کرد، اما برخی تجهیزات فقط در تریم‌های گران‌تر یافت می‌شوند.

درواقع تمام آپشن‌ها برای مدل پایه دردسترس نیستند؛ مثلاً سانروف برقی در بسیاری از خودروها تنها در تیپ‌های گران‌تر استاندارد یا آپشن هستند و امکان سفارش آن روی مدل پایه، وجود ندارد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×