میلسوپاپ یا میل بادامک و عملکرد آن در موتورها
میلسوپاپ یا میل بادامک میلهای یا شفتی است که بر روی آن بادامکهایی برای هر سیلندر قرار دارد. میلسوپاپ برای باز و بستن سوپاپها است. به این صورت که در زمانبندی مشخصشده میلسوپاپ کار باز شدن و بسته شدن سوپاپها را انجام میدهد. میلسوپاپ یا همان میل بادامک قدرت خود را به کمک زنجیر، تسمه یا دنده از میللنگ میگیرد. سرعت چرخش میل بادامک بستگی به نوع موتور دارد:
- در موتور چهارزمانه سرعت چرخش میل بادامک نصف سرعت موتور است.
- در موتور دو زمانه سرعت چرخش میل بادامک برابر با سرعت موتور است.
بر روی میلسوپاپ یا میل بادامک در صورت نیاز بادامکهای اضافی برای پمپهای سوخت میتواند داشته باشد. نیرویی که میلسوپاپ برای باز کردن و بستن سوپاپها نیاز دارد از طریق میل تایپیتها و اسبکها به سوپاپها وارد میکند. در موتورهایی که میلسوپاپ در بالای سر سیلندر قرار دارد بادامک با اسبکها تماس مستقیم دارد. در بعضی از موتورها از دو عدد میلسوپاپ بهصورت جداگانه برای هر یک از اهدافی که گفته شد استفاده میکنند.
انواع میلسوپاپ یا میل بادامک
- میل بادامک (Camshaft): میل بادامک Camshaft به صورتی است که در برخی موتورها در بالای سیلندر موتور قرار میگیرد و در برخی موتورها در پایین سیلندر موتور قرار میگیرند.
- میلسوپاپ (Overhead Valve (OHV: این نوع میلسوپاپ یکی از قدیمیها هستند. در تاریخچه خود چندین دهه پرمصرف و سابقه درخشانی را ثبت کرده است.OHV به میل بادامکی گفته میشود که در قسمت پایین سیلندر موتور قرار دارد. نیرو را از طریق میلههای بلندی به سوپاپها انتقال میدهد. موتورهایی که از این نوع میلسوپاپ دارند نسبتاً کوچکتر از بقیه موتورها هستند و بادوامتر هم هستند. لازم به ذکر است که در این نوع موتور و میلسوپاپ تنظیم زمانبندی دقیق در سرعتهای بالا مشکل است. نکته منفی دیگر آن این است که در این نوع میلسوپاپها برای هر سیلندر فقط دو سوپاپ امکان نصب است.
- میلسوپاپ (Single Overhead Camshaft (SOHC: میلسوپاپ SOHC در موتورهای خطی قرارداد و بهصورت ردیفی در بالای سیلندر است. در موتورهای خطی یک سیلندر است و برای هر سیلندر دو سوپاپ در نظر گرفتهشده است. میلسوپاپ یا میل بادامک در این نوع موتور دخالت مستقیم برای باز و بسته کردن سوپاپها دارد؛ که این امر باعث شده است که نسبت به مدل OHV زمانبندی سوپاپها در سرعتهای بالاتر دقیقتر باشد.
- میلسوپاپ (Double Overhead Camshaft (DOHC: این نوع میلسوپاپها بهصورت جفتی هستند و محل قرار گرفتن آن در بالای سیلندرهای موتور است. در موتورهای میلسوپاپ DOHC دارند، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفتهشده است؛ به این صورت که دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت است و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق کاربرد دارد. با این نظم و آرایش سوپاپ تزریق هوا خیلی بهتر انجام میشود. در این نوع حجم موتور یکسان نسبت به دیگر موتورها با میلسوپاپهای متفاوت قدرت بیشتری دارند.
نظر بدهید