مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو
پست شده در آموزشی تکنولوژی

مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو

مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو

سیستم استاپ استارت در آغاز در خودروهای سوپر اسپرت (لوکس) به کار رفت اما ازین پس کمتر می‌توانید محصولات با موتورهای درون سوز را پیدا کنید که از این تکنولوژی استفاده نکند…
به طوریکه این امکان وجود دارد اگر در سال‌های آینده خودرویی خریدید، پس از یک یا دو ثانیه روشن ماندن درجا، سیستم استاپ استارت به صورت خودکار شروع به خاموش کردن موتور کند.
به نظر می‌رسد اختراع سیستم استاپ استارت، دومین اختراع برتر در زمینه خودرو پس از برف پاک کن شیشه جلو باشد، تا جاییکه برخی خودروسازان این سیستم را تکنولوژی میکرو هیبرید نامیدند.

مزایا سیستم استاپ استارت

مزایای اصلی سیستم استاپ استارت با شروع به کار است که این تکنولوژی را مورد توجه همگان قرار داده است.
با کمک این تکنولوژی رانندگان میتوانند مصرف سوخت خودروی خود را مدیریت کنند و این قضیه موجب میشود آنان گازهای گلخانه ای کمتری تولید کنند.
با کمک سیستم استاپ استارت رانندگان بدون آن که پول بیشتری را صرف خرید خودروهای هیبریدی یا الکتریکی کنند، می‌توانند سهمی مفید در کاهش آلودگی هوای شهرهایشان داشته باشند.

مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو
مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو

کارکرد سیستم استاپ استارت

در ماشین‌های مجهز به سیستم استاپ استارت، کامپیوتر خودرو طوری برنامه‌ریزی شده که ارسال سوخت به موتور و جرقه‌زنی را هنگام ثابت باقی ماندن، خلاصی دنده و یا حرکت در شرایط آرام متوقف می‌کند.
به این صورت که در توقف های کوتاه مدت سیستم احتراق داخلی موتور را خاموش می‌کند و اگر توقف طولانی شود، موتور به صورت کامل خاموش می‌گردد، اما پس از آنکه راننده قصد حرکت کرد و پایش را از روی ترمز برداشت یا برای تعویض دنده کلاچ خودرو را حرکت داد، موتور به صورت اتوماتیک روشن می‌شود.
لازم به ذکر است خودروهای امروزی، سیستم استاپ استارت انتقال از حالت خاموش به روشن را در مدت زمانی بسیار کوتاه (در حد یک ثانیه) و به آرامی هرچه تمام‌تر انجام می‌دهد.

اگر تمایل دارید خرید لوازم یدکی خودرو خود را از یک فروشگاه معتبر آنلاین انجام دهید کلیک کنید..

استارترهای رایج کنونی از طریق درگیر کردن یک دنده پینیون کوچک با چرخ دنده حلقوی متصل به چرخ طیار (فلای‌ویل/flywheel) موتور را روشن می‌کنند. آخرین نسخه از تکنولوژی استاپ استارت هم مکانیسم تقریبا مشابهی دارد، با این تفاوت که موتورهای به کار رفته در این تکنولوژی قدرت بیشتری داشته و از واکنش‌های سریع‌تری برخوردار هستند؛ علاوه بر آن پشتیبانی از اجزای این تکنولوژی توسط سیستم‌های الکتریکی با ولتاژ بالا و باتری‌هایی پرظرفیت تر صورت می‌گیرد.

معایب سیستم استاپ استارت

اما تکنولوژی سیستم استاپ استارت مانند هر اختراع دیگری علی رغم مزایا، معایبی هم دارد.
برای مثال از آنجایی که تمرکز این سیستم، بر شروع به کار سریع موتور خودرو است، فشار بسیار زیادی را بر موتورهای درون‎سوز اعمال می‌کند؛ و این اعمال فشار در طولانی مدت، باعث کوتاه شدن عمر موتور خودرو و افزایش استهلاک آن می‌شود.

مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو
مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو

چرا خودروهای میکروهیبریدی؟

خودروسازان معمولا در محصولاتی که با آپشن سیستم استاپ استارت ساخته می‌شوند، باتری‌های بزرگی را به کار می‌گیرند.
این باتری‌ها با ترمز گرفتن خودرو شارژ می‌شوند تا زمانی که موتور خودرو خاموش می‌شود، وظایف معمول خودرو را بر عهده بگیرند.

سیستم شروع به کار

خودروسازان از دو نوع سیستم شروع به کار یا سیستم استاپ استارت در خودروها استفاده می‌کنند.
سیستم اول برای راه‌اندازی موتور از یک متناوب ساز استارت داخلی یا ISG استفاده می‌کند.
سیستم دوم، از سیستم استارت روز که وظیفه اصلی روشن کردن موتور را دارد استفاده می‌کند.
هیچکدام از دو سیستمی که معرفی شد گران‌قیمت نبوده و استفاده از هرکدام آنها به علاقه خودروسازان بستگی دارد.
این سیستم ها نسبت به آن چه که در زیر کاپوت یک هیبرید کامل قرار میگیرد، وزن کمتری داشته و بنابراین فشار وارده به شاسی کمتر است. اما همه چیز در مورد این سیستم ها تا این اندازه فوق العاده به نظر نمی‌رسد.
کنترل بسیاری از تجهیزات که در اتومبیل‌های مدرن به کار می‌روند، به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد؛ از جمله، سیستم استاپ استارت، سیستم تهویه، چراغ ها، سیستم صوتی و حتی کیسه‌های هوا.
هنگام خاموش شدن موتور، توزیع کننده اصلی ولتاژ نیز خاموش بوده و طبیعتا این سیستم‌ها نیز غیرفعال می‌شوند. به همین دلیل است که در بسیاری از خودروها، باتری‌هایی قرار دارد تا در هنگامی که موتور خاموش شد، این باتری‌ها برق مورد نیاز سیستم‌های یاد شده را تامین کنند.
این باتری‌ها بدلیل فشاری که متحمل می‎شوند، در زمانی کوتاه‌تر از زمان استاندارد، زمان استهلاک و تعویض آنها فرا می‌رسد.

مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو
مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو

خودروسازان و طراحی سیستم‌های پیشرفته…

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که فکر می‌کنند پیش از تولید خودروها، چندین مهندس به بررسی سیستم‌های محصولات می‌پردازند تا با کوچک‌ترین مشکلی در آنها رو به رونشویم.
اما لازم است بدانید که رقابت شدید خودروسازان در قرن بیست و یکم موجب شد، تا آنها سعی کنند هرچیزی را به مشتریان بفروشند و در مسیر نیل به اهدافشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند، چراکه هر کمپانی قدرتمندی که قادر به فروش محصولات خود نباشد، از گردونه رقابت حذف خواهد شد.

برای آشنایی با شرکت خودروسازی کیا و محصولات ساخت این کمپانی اینجا کلیک کنید…

بعلاوه باید به این نکته نیز توجه کنید که در اکثر خودروهای امروزی، موتورهای کوچک چهارسیلندری و مجهز به توربوشارژرها جایگزنی موتورهای حجیم شش و هشت سیلندری شده‌اند که لازم است تا اصول لازم در نگهداری آن ها مد نظر قرار بگیرد. (همانطور که می‌دانید موتورهای مجهز به توربوشارژر باید مدت زمانی را درجا کار کنند و سپس خاموش شوند).

آیا سیستم استاپ استارت باعث افزایش استهلاک موتور خودرو می‌شود؟

وقتی بحث دوام و عمر طولانی مطرح باشد، باید تمامی مکانیسم‌های مرتبط با دنده استارتر بررسی شوند. روشن است که با بیشتر شدن دفعات تکرار چرخه سیستم استاپ استارت، میزان استهلاک موتور نیز افزایش پیدا می‌کند؛ مگر اینکه به طور جدی گام‌هایی در راستای کاهش استهلاک برداشته شود.
بطور کلی سیستم استاپ استارت موجب افزایش استهلاک این پیشرانه‌ها و درعین حال کاهش عمر آنها می‌شود. به همین منظور، توربوشارژرهای ساخت مرسدس بنز یا BMW، برای جلوگیری از افزایش دما موتور از نوع یاتاقانی هستند که روغن را خنک و آب را سرد نگه می دارند.

مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو
مزایا و معایب سیستم استاپ استارت خودرو

آیا مجهز بودن به سیستم توربوشارژر موتور را از استهلاک مصون می‎دارد؟

حتی درصورتیکه خودروی شما پیشرانه توربوشارژر داشته باشد، استارت زدن های گاه و بیگاه موجب نابودی زودهنگام سیستم استارت خواهد شد.

یک موتور معمولی، در طول عمر خود بین 50-100 هزار بار استارت می‌خورد. خودرویی که مجهز به سیستم استاپ استارت باشد، در دوره عمر خود بیش از یک میلیون بار استارت خواهد خورد.

علاوه بر این، تجهیزات داخلی خودرو در این فاصله متوقف شده و روغن بین آنها سرد می شود. شروع حرکت مجدد این قطعات و سایش آنها به یکدیگر، فرسودگی شدیدی را در قوای فنی ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از چنین فرسایش عظیمی، پیشنهاد می‌کنیم در مواقعی که ممکن است توقف های کوتاه مدت و پی در پی داشته باشید، این سیستم را غیرفعال کنید. حتی می‌توانید منافع اقتصادی خود در مصرف سوخت این گونه خودروها را فراموش کرده و به کلی این سیستم را خاموش کنید.
تمامی فرایندهای سیستم استاپ استارت به طور اتوماتیک رخ می‌دهند، با این حال شما می‌توانید با فشردن یک دکمه آن را روشن یا خاموش کنید. این دکمه معمولا با حرف A و فلشی که جهت موافق عقربه ساعت دور آن را فرا گرفته، مشخص می‌شود.

نتیجه گیری

به طور کلی میتوان گفت تکنولوژی خاموش و روشن کردن خودکار موتور یا سیستم استاپ استارت (stop-start) یکی از فناوری‌هایی است که با هدف کاهش مصرف سوخت خودروها و در نتیجه کاهش میزان آلودگی شهرها توسعه پیدا کرده است و این تکنولوژی می‌تواند در دستیابی به هوای پاک نقشی مثبت داشته باشد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

چطور میتونیم کمکتون کنیم؟

×